Histamin, allergi, klåda

 

Måttlighet med all mat, det är vad som krävs av en allergiker.

Histamin är ett ämne, en så kallad biogen amin, som finns i kroppen och som har olika uppgifter. När vi får ett myggbett så samlas det histamin vid bettet för att neutralisera giftet och “laga” kroppen. Det är histaminet som gör att det kliar. Histamin är även en neurotransmittor, ett slags “kommunikationsämne” som finns i hjärnan och gör så att den fungerar som den ska. När vi utsätts för saker vi inte tål producerar kroppen massor av histamin för att skydda sig, så mycket att det kan bli FÖR mycket, och då kliar det och sväller och inte bara ämnet vi inte tål, men även kroppens försvarsmekanism, kan då bli ett problem, det är då man kan behöva ta antihistamin, som neutraliserar överskottshistaminet.

HISTAMIN I MAT
• Histamin finns i all rökt, jäst, lång-lagrad, konserverad och inlagd mat.
• Histamin bildas när maten bryts ner.
• Mat kan innehålla höga histaminhalter redan efter ett par dagar i kylskåp.
• Frysning stoppar histaminproduktionen.
• Histamin bildas snabbast i 25°C, exempelvis i mat, mjölk och smör som står framme.
• Histamin försvinner INTE när det en gång bildats, inte ens vid upphettning.
• Vin och öl innehåller histamin. Alkohol generellt paralyserar enzymerna som ska bryta ner histaminet.
• Sötningsmedel innehåller inte histamin, men kan ha stor kemisk påverkan på kroppen hos känsliga personer och barn, och bör undvikas.

FÖDOÄMNEN MED HÖGT HISTAMININNEHÅLL
• Ketchup, senap, majonnäs och köpta såser och dressingar
• Tomater och tomatsåser
• Yoghurt, filmjölk, creme fraiche, keso, philadelphiaost och syrade/jästa mjölkprodukter
• Ost, utom mild hushållsost
• Fisk (i synnerhet lax och konserverad fisk, viss fryst fisk kan fungera)
• Spenat, avocado aubergine, zucchini, pumpa
• Jordgubbar, ananas, kiwi, melon
• Övermogen frukt generellt
• Torkad frukt, russin, plommon etc
• Bröd som luktar jäst och hembakat bröd/bullar
• Surdegsbröd
• Nötter, jordnötter, cashewnötter, mandel
• Rå äggula
• Ägg i sallad eller såser, råa ägg, kokta ägg som varmhållits*
• Pizza (jäst i degen, tomatsås, ingred s innehåller histamin och som ligger framme i rumstemp)
• Rökt, (bacon, kassler ex vis), lagrat eller konserverat kött
• Salami och kryddiga korvar, rökt korv eller korvar med rökarom

• Kalles kaviar och liknande
• Lever, leverpastej
• Bönor och linser, ärtor, baljväxter generellt
• Sojaprodukter, asiatiska såser, fisksås
• Vinäger, ättika, inläggningar
• Kryddmixer, cayennepeppar, jalapeno,
pepperoni, chilipulver, curry, anis, muskotnöt
• Kålrabbi, surkål
• Skaldjur
• Light-produkter, sötningsmedel
• Tuggummi, godis med “surt socker” + godis som legat i samma påse och fått surt socker på sig, lakrits, supersalta etc, godis färgat med spenat
• Kaffe
• Coca Cola
• Vin och alkohol överhuvudtaget
• Öl
• Naturligt jäst cider

http://startoverthislife.blogspot.se/2014/02/histamin-och-histaminintolerans.html

 

 

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: