Missbruk av ordet ”Äkta”

Säljande uttryck
Om ett säljande uttryck används måste den som är ansvarig för livsmedelsinformationen kunna motivera användningen av uttrycket. Exempelvis på vilket sätt livsmedlets kvalitet är högre än den hos jämförbara produkter. Detta behöver förklaras i livsmedelsinformationen.

Livsmedelsverket avråder från användning av säljande uttryck om de inte förklaras i märkningen. Om förklaring saknas riskeras konsumenten att vilseledas. Det ska därför i direkt anslutning till det säljande uttrycket finnas en relevant förklaring som motiverar och förklarar vad som avses.

  • Traditionell/klassisk
  • Naturlig
  • Äkta
  • Ren
  • Färsk
  • Färskpressad
  • Lyx

Ur SLV:s vägledning om livsmedelsinformation

Se

http://www.mynewsdesk.com/se/aktavara/pressreleases/efter-aekta-varas-kritik-ica-tar-bort-aekta-1216028

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: