Vegetarisk kost och Alzheimer

Alzheimer: Halvera risken med rätt mat

En bra sammansatt kost ger oss inte bara en hälsosam vikt och ett friskare hjärta. Allt mer forskning visar på att maten vi äter även påverkar vårt minne och med rätt ingredienser på tallriken minskar också risken för demensrelaterade sjukdomar som alzheimer.

Den amerikanska läkaren och forskaren Neal Barnard som skrivit boken ”Powerfoods for the brain” menar att även de som bär på alzheimergenen kan förändra sin framtid.

– Gener spelar en stor roll, har man alzheimer i sin familj så löper man en större risk att få det själv. Men forskningen visar på att det vi äter kan förändra det, så gener är inte ditt öde, berättar han för Min Hälsa.

De absolut största bovarna är enligt Neal Barnard mättat fett som vi hittar i kött, feta mjölkprodukter, korv och smör.

– Forskare i Chicago har visat att om man undviker mättat fett så drar man ner risken för alzheimer med 60-80 procent, berättar han.

Neal Barnard har själv alzheimergenen i familjen och är sedan några år tillbaka vegan efter sina upptäckter om köttets påverkan på minnet. Han rekommenderar alla att dra ner rejält på animaliska produkter och i stället få proteinet från växtriket.

– Det jag brukar föreslå att man ska pröva en växtbaserad diet i tre veckor och se hur det känns. De flesta brukar klara sig bättre än man tror utan kött.

Han tipsar till och med om att vi ska skippa fisken, trots att den har så gott rykte på hälsofronten.

– Jämfört med kött så är fisk ­nyttigare, men jämför man fisk med broccoli så är det inte lika nyttigt längre. Visst, fisk innehåller en del Omega-3 som är nyttigt men resten av fisken, cirka 75 procent, är inte bra fetter. Det enda man behöver äta enligt mig är ­grön­saker, nötter, baljväxter och spannmål.

Även här i Sverige har forskningen kring minnet visat att maten vi äter påverkar hjärnans funktioner. Inger Björck, professor i livsmedelsrelaterad nutrition vid Functional Food Science Centre och livsmedelskemi vid Lunds universitet, har studerat livsmedlens kvalitet i samband med fetma och typ 2 diabetes. Forskningen visade att inte bara kolesterol och blodtryck sjönk i samband med rätt mat, även den kognitiva förmågan förbättrades. Den kognitiva förmågan är bland annat kopplad till minnet, problemlösning och språk.

– Testpersonerna fick äta en fiberrik kost som gav låga blodsockervärden och som var rik på antioxidanter, som frukt, grönsaker, intakta spannmålsprodukter och fet fisk vilket visade sig vara väldigt gynnsamt för att dämpa inflammationsmarkörer i kroppen, berättar Inger Björck.

En låggradig inflammation är en riskfaktor kopplad till fetma och hjärtkärlsjukdom men kan också negativt påverka hjärnans minnesfunktioner,

– Det vi såg på fyra veckor efter en anti-inflammatorisk kost var att våra friska försökspersoner påtagligt dämpade risken för hjärt-kärlsjukdom och förbättrade sin kognitiva prestationsförmåga. En nedsatt kognitiv förmåga kan därför vara en tidig effekt av den ämnesomsättningsrubbning som ­kännetecknar fetma, diabetes och hjärtkärlsjukdom. Glädjande nog kan den kognitiva förmågan påverkas ­gynnsamt av bra mat, berättar Inger Björck.

http://www.expressen.se/halsoliv/vikt/alzheimer-halvera-risken-med-ratt-mat/

Det är bra. Men kanske är ännu bättre med måttfullhet.   Inte enbart vegetariskt men också lite kött fisk och fågel på bordet.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: