Nya nordiska näringsrekommendationer

Grönsaker, DN

En nyhet är att man lägger mer fokus på helheten över våra matvanor, och hur det påverkar hälsan. Vad vi äter har nämligen betydelse för hälsa och vikt redan från det vi föds. NNR rekommenderar att amma småbarn i sex månader, och sedan i kombination med mat i ytterligare ett halvår för att förebygga viktökning och risk för vällevnadssjukdomar senare i livet.

Det är heller inte bra att äta nyttigt i veckorna för att sedan frossa i feta såser, maffiga köttbitar, godis, chips och läsk på helgen. Bra mat hela veckan är således det nya rättesnöret.

NNR poängterar också att motion är en annan grundpelare för att motverka ohälsa. Däremot innehåller de inte rekommendationer om viktnedgång.

Över hundra experter från hela Norden har deltagit i arbetet med att gå igenom studier som har publicerats efter år 2000.

Se http://www.dn.se/nyheter/sverige/fokus-pa-vara-matvanor-i-nya-kostrad/

Den som vill minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, cancer, övervikt och typ 2-diabetes ska äta mer grönsaker, frukt och bär, fisk, oljor och fullkorn. Och mindre läsk, godis, vitt mjöl, rött kött, chark och smör. Det är slutsatsen av de nya gemensamma nordiska näringsrekommendationerna.

Se: http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Nya-nordiska-naringsrekommendationer-betonar-helhet-och-kvalitet/

Nyheter i NNR

  • Mer fokus på helheten i kosten, det vill säga vilka kostmönster, som är hälsosamma.
  • Mer fokus på vilken typ av fett och kolhydrater man bör äta än hur mycket.
  • Mer fokus på vilka livsmedel som bidrar med olika fetter och kolhydrater, i form av kostfibrer och socker.
  • Utrymmet för enkelomättat fett, som finns i till exempel olivolja, rapsolja och nötter, har ökats något. På grund av det justeras rekommendationen för det totala fettintaget till 25-40 procent av energiintaget (tidigare 25-35 procent), medan rekommendationen för kolhydratintaget ändras till 45-60 procent av energiintaget (tidigare 50-60 procent).  Energifördelningen har alltså blivit mer flexibel i och med att gränserna har vidgats.
  • Det rekommenderade intaget av vitamin D har höjts för barn över två år, vuxna och personer över 75 år. Även selenrekommendationen har höjts.

Här är hela rapporten:

Nordic Nutrition Recommendations 2012 Part 1

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: