Eksem och psoriasis

Vanligaste hudsjukdomar

som kan behandlas med rätt kost

Tekniskt eksem och psoriasis är två olika tillstånd.
Eksem är en inflammation i huden som kan orsakas av stora mängd olika faktorer, både externa och interna.
Medan psoriasis är en allvarligare autoimmune tillstånd.
Dessa två sjukdomar har två stora saker gemensamt: båda är inflammatoriska tillstånd och båda har liknande symptom som kliande, röda (ibland ”gråtande”), fjällande fläckar som vanligen förekommer runt hårbotten, baksidan av handleder, armbågar och knän , men kan påverka någon del av kroppen från ansikte till anklarna.
Vad är vanligtvis inte känd av de drabbade är att dessa hudåkommor ofta är korrelerade med problem matsmältningssystemet – även den autoimmuna psoriasis – eftersom vårt matsmältningssystem är en stor del av vårt immunförsvar .
Det kan vara dålig matsmältning, Candida albicans, nedsatt leverfunktion, alkoholkonsumtion, intag av animaliska fetter och socker, näringsbrist eller matintolerans, men oavsett orsak, är behandlingen oftast ganska enkelt: kosten justeringar.
Inte alla av oss har turen att kunna äta allt och inte drabbas av några konsekvenser. Vissa behöver fler enzymer, kan andra inte tål vissa livsmedel, vissa människor utvecklar lever eller mage / tarm problem senare i livet. Korrigera onormal leverfunktion eller förbättra matsmältningen kan uppnås genom rätt kost och dieter utslagning .

Vanligaste livsmedel som orsakar hudproblem är: kött, mejeriprodukter, socker och alkohol, vete, gluten och soja. Vanliga problem som kan orsaka eksem och psoriasis är:

  • Leverdysfunktion. Allt som innebär en påfrestning på levern måste definitivt tas bort, t.ex. enkla sockerarter (inklusive alkohol), mättat animaliskt fett och överätande.
  • Gastrointestinala problem såsom läckande tarm syndrom, dålig protein matsmältning, tarm toxemi. Gluten orsakar ofta skador på tarmväggarna på grund av oförmåga hos många människor att korrekt smälta det. Andra osmälta proteiner kan orsaka liknande problem, vilket utesluter gluten, mjölk och kött kan hjälpa. Dålig matsmältning kan också orsaka undernäring och brist på vissa mineraler och vitaminer i närvaro av gifter kan leda till inflammation.
  • Candida albicans är en svamp som fyller tarmen och det mesta av den tid det inte skadar. Men dess överbefolkning – är en av de vanligaste orsakerna till psoriasis – candida överväxt. Det finns en speciell eliminering kost som man måste följa för att bli av Candida albicans.
  • Någon särskild mat intolerans är också en vanlig orsak till eksem och den vanligaste maten grupp som är associerad med hudutslag och eksem är mejeri. Ibland bara skära ut mejeriprodukter kan vara tillräckligt för att märka förbättringen.

Min personliga erfarenhet av behandling av eksem.

Det här inlägget är något personligt för mig eftersom jag lidit med fruktansvärda gråt eksem från barn ålder ända tills mitten av tjugotalet – det var när jag började ta intresse för näringslära och det var den tid jag började bli immun mot steroid krämer som är så vanligt föreskrivs för dessa förhållanden. Jag var även ordinerats antibiotika för att behandla min eksem och tog dem eftersom jag inte visste bättre.Genom alla dessa år att dölja mina armar under långa ärmar, tillämpa receptbelagda krämer, svälja en medicin efter den andra och försöker exponera mina armar för UV-strålning (inte en bra idé), går från en läkare till nästa utan att få några resultat och inga en – inte en enda av dessa läkare! – Har någonsin nämnt för mig det uppenbara: de flesta hudåkommor, inklusive eksem och psoriasis, visar att det är något fel inuti, inte på utsidan, och för det mesta är det helt reversibel med rätt näring. Enkelt! Jag tittar på mina armar nu och det finns inte minsta antydan till något av hudproblem i det förflutna. Om jag bara visste detta tidigare.

Så ungefär åtta år sedan, när jag förlorat tron ​​på mina läkare och deras recept, började jag gräva efter information för alla behandling av eksem och det mesta var ned till mat som du äter. Jag bad om en remiss till dietist och nekades även förlöjligas, men jag lyckades övertala min läkare att hänvisa mig till en allergi klinik, där de skulle testa mig för vanliga födoämnesallergier. Det var en bra idé att göra detta test innan uteslutning diet som denna diet är en slags blindtest och skulle vara meningslöst om jag skulle faktiskt vara allergisk mot vissa livsmedel. Alla resultat var negativa. Det innebar att jag kanske inte kunde smälta vissa proteiner eller socker, eller min lever inte gör sitt jobb ordentligt. Jag uteslutas Candida eftersom jag inte har några andra associerade symtom. Så jag började min * uteslutning diet som varade i några månader. Varje månad skulle jag utesluta en matgrupp helt från min kost (jag var tvungen att läsa alla etiketter!), Den följande månaden annan, sedan en annan, osv Under 5 månader uteslutna Jag vete, gluten, mjölk, soja och socker – som dessa livsmedel var mina misstänkta döma av den information som jag samlat och mina mönster kost. Jag måste nämna att på den tiden hade jag redan gett upp äta kött och förädlade livsmedel, och jag var också med olika tillägg, som jag fortsätter att ta, och drack i genomsnitt 1,5 liter vatten per dag.

Jag upptäckte en hel del svårigheter och även intressanta saker medan jag följde denna diet, till exempel min känsla av lukt och smak har förändrats mycket när jag skär ut mejeriprodukter! De förbättras. Dessutom, skulle du bli förvånad över hur mycket soja och dess derivat som finns i livsmedel – skära ut soja var det svåraste att göra! Men att bo på ämnet här inlägget, var den största förbättringen av mitt tillstånd efter att jag gav upp gluten och socker. Det är då jag verkligen började märka clearing av eksem. När jag säger socker, jag inte bara att tabellen socker, choklad och desserter.Jag menar alla frukter och bär (särskilt citrusfrukter eftersom de kan orsaka hudinflammation på egen hand), torkad frukt och bär, alla typer av sötningsmedel och alkohol. Jag äter rent protein som fisk, ägg, lite nötter och baljväxter och massor av grönsaker. Efter ca 5 månader, började jag gradvis införa vissa livsmedel tillbaka. Soja har inte gjort någon skillnad för mig som helst, så jag hoppade tillbaka på att äta tofu utan några konsekvenser. Efter att jag återinförde vete / gluten och mejeriprodukter, min eksem kom inte tillbaka, men jag känner inte bra alls och hade andra frågor så jag har beslutat att hålla sig borta från mejeriprodukter helt och bara äta vete och gluten ibland. När jag återinförde frukter och bär tillbaka – jag var bra, men så fort jag kom tillbaka till en kombination av vin, bröd och socker (desserter) min hud omedelbart har blossat upp. Så för mig var det en kombination av saker, men totalt sett socker (särskilt enkla sockerarter) och vete alltid leda till inflammation.

Livsmedel och kosttillskott för behandling av eksem och psoriasis.

Ovanstående villkor är inte bara om uteslutning av vissa livsmedel. Det handlar också om rätt kost för att återställa levern och tarmfunktion, att minska inflammation och att läka huden. Det finns vissa livsmedel som man måste äta och vissa näringsämnen som skulle vara till nytta för att ta som ett komplement.Totalt sett en diet av massor av färska grönsaker, ”norra” frukter och bär, friska fullkorn såsom brunt ris, bovete och korn (om inte allergisk mot gluten), magert protein som ägg, fisk, tofu, bönor och baljväxter och hälsosamma oljor är bra för återhämtning. Inklusive antiinflammatoriska kryddor som ingefära, vitlök och gurkmeja i den dagliga matlagningen kan också hjälpa.

Om efter en uteslutning diet (och chansen att du kommer) – en god kvalitet multivitamin och en probiotiska kosttillskott är nödvändigt för att undvika eventuella brister. En bra probiotiska kosttillskott kommer också att se till att tarmen nyinsatta med nyttiga bakterier – detta är särskilt viktigt under behandlingen från Candida.

Fiskolja (EPA och DHA) bidrar till att minska inflammation och för fukt i huden och lederna (som är bra för dem med artrit prosiasis). Vegetarianer och veganer kan få EPA och DHA från Chia eller lin frön, men som jag skrev tidigare ( här och här ), de omräkningskurser är ganska dålig, särskilt med tanke på att många människor med eksem och psoriasis har brist på nessesary enzymer och mineraler. Med en god kvalitet, flytande fiskolja dagligen förutom 2-3 portioner av god kvalitet fet fisk per vecka kan ge nessesary mängden EPA och DHA. Andra hälsosamma oljor att inkludera är kallpressad olivolja, avokado och kokosolja. Vanliga vegetabiliska oljor, såsom solros, soja, raps och majs rekommenderas inte eftersom de kan utlösa inflammation.

Betakaroten är viktigt för hudens hälsa och patienter psoriasis ordineras ofta vitamin A (retinol) krämer för topiska appliceringar. Vitamin A rekommenderas inte i stora doser under graviditeten, men eksem under graviditeten är mycket vanligt, så betakaroten tillägg säkrare att ta. Men det finns också gott om betakaroten i livsmedel och den optimala intaget kan uppnås genom enbart diet. Hälsosam mat källor inkluderar ganska mycket alla orange, gult och grönt färgade grönsaker och frukter och äggulor. Så äter du morötter, spenat, jams, pumpa och squash, grönkål, etc. vitamin E och D är också viktigt för hudens hälsa, avgiftning och normal immunsystemets funktion.

Zink är ett absolut måste för friskt immunsystem och att reparera hudskador, minska inflammation och att öka effektiviteten av fettsyror. Detta är också mineral flesta människor inte få nog av. Med Zink tillägg av 20 mg till 45 mg per dag bör räcka.

Quercetin är en utmärkt anti-inflammatoriska och naturliga anti-histamin förening, vilket gör den perfekt för både ”mag” och hösnuva inducerad eksem samt autoimmun psoriasis. Det hjälper också till att minska rodnad och hudskador. Quercetin är bäst tas i tillägg form för att säkerställa optimal intag. I livsmedel, lök är mycket rik mat källa quercetin.

Svavel är också bra för hud hälsa och är en av de bästa och mest förskrivna naturliga anti-inflammatoriska substanser. Förutom att minska inflammationen det bidrar också till att minska rodnad och klåda och påskynda läkningsprocessen. MSM är en av de mest kända svavel tillskott, men svavel är också rikligt i livsmedel, särskilt i baljväxter, korsblommiga grönsaker, lök och vitlök. Det finns också svavel-baserade krämer och badsalt som kan ge befrielse från rodnad och klåda.

Exemplet kost nämns ovan bör också minska belastningen på levern och hjälpa till att återställa normal leverfunktion, men det finns en tillägg som rekommenderas för att underlätta processen. Milk Thistle är en ört som är mycket bra för lever rensning och förbättra leverfunktionen . Silymarin (den aktiva föreningen av mjölk Thistle) har befunnits förbättra psoriasis grund av minskning av överdriven proliferation av hudceller, inflammation och förbättrad leverfunktion. 70 mg till 210 mg av Silymarin 3 gånger per dag eller flytande tinktur enligt paketets anvisningar måste tas i minst en månad.

Sammanfattningsvis måste jag säga att det kan vara mer än bara rätt kost, särskilt i fall av psoriasis, men försöker att behandla dessa tillstånd med näring är billigt, enkelt, säkert och i många fall mycket effektiv, så det skulle vara lat att inte försöka. Vem vet, du kanske sluta bara använda den steroid kräm för gott. Men snälla också notera att informationen ovan bara gäller vuxna eksem och prosiasis. Baby och Barn eksem kan också behandlas genom kost, men med en annan metod.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Eksem, Psoiasis

Kommentera

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
