Bantningsmetoderna

Bantningsmetoderna kan delas upp i tre typer: lågkolhydratdiet utan pasta och bröd, traditionell fettsnål kost och den mer balanserade traditionella Medelhavsdieten med mycket grönsaker, olivolja, baljväxter och fullkorn.

Den svenska lågkolhydratdieten LCHF (low carb high fat), som innebär en kost med extremt lite kolhydrater, ingår inte i granskningen. LCHF-dieten har inte undersökts i stora studier och därför går det inte att dra några slutsatser om den är bra för vikt och hälsa på lång sikt.

Granskningen visar att alla i genomsnitt går ner ungefär lika mycket i vikt oavsett vad de lägger på tallriken. Det handlar om en gans­ka måttlig viktnedgång på mellan ungefär tre och fem kilo på två år. Men en närmare granskning visar att viktminskningen varierar stort mellan olika deltagare. Det beror på att dieterna påverkar vikten på olika sätt.

Våra gener gör oss till exempel olika känsliga för kolhydrater och fett i maten. En del människor kan av genetiska skäl vara extra känsliga för snabba kolhydrater. De går lät­tare upp i vikt om de äter mycket vitt bröd, ris och socker.

– Allt fler studier visar att våra gener kan öka vår risk att bli feta. Vi kommer sannolikt att kunna skräddarsy kostmönster efter våra gener, men vi är inte riktigt där än, säger Christian Berne, som är professor i medicin vid Uppsala universitet.

farre-kolhydrater–da-minskar-vikten-snabbt#

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: