Monthly Archives: april 2012

Kärlkramp, infarkt, förträngnng

Orsakerna till blodproppar som blockerar helt eller delvis i våra blodkärl eller artärer kan vara av olika hypertoni, fetma, stillasittande livsstil, graviditet, stress, diabetes, vissa kirurgiska ingrepp, användning av piller, rökning etc. Den vanligaste orsaken till åderförkalkning är en förtjockning

Publicerat i bra för hälsa

Brännässlor, inte bara till soppa

Blad och stjälkar insamlas och torkas i ett luftigt rum, gärna på ett trägaller. Nässlor påstås att ha en stimulerande effekt på mag-tarmkanalen, så när de andra ingredienserna har löst upp och bundit tungmetaller och kemikalier till sig kan nässelextrakt

Publicerat i bra för hälsa

Bantningsmetoderna

Bantningsmetoderna kan delas upp i tre typer: lågkolhydratdiet utan pasta och bröd, traditionell fettsnål kost och den mer balanserade traditionella Medelhavsdieten med mycket grönsaker, olivolja, baljväxter och fullkorn. Den svenska lågkolhydratdieten LCHF (low carb high fat), som innebär en kost med

Publicerat i Uncategorized

Tre potatisar och fetma

Mer än varannan man och var tredje kvinna i Sverige är överviktig. Det är känt sedan länge att de riskerar att drabbas av hjärtsjukdom, diabetes och cancer. Men nu börjar de överflödiga kilona ge ett nytt hälsoproblem: Övervikten sliter så

Publicerat i Hälsokontroll

Trimma kroppen, må bra

http://pinterest.com/pin/76490893641129400/

Publicerat i bra för hälsa

Diabetes och blodtrycket

People with diabetes are normally told to keep their blood pressure below 130/80, slightly lower than the target for the rest of the population. For someone without diabetes, blood pressure should be no higher than 140/85 mmHg. Ideally, we should

Publicerat i Uncategorized

Papaya

Låg i kalorier, hög på näring,  ett utmärkt val för dem på en diet. Skalet av papaya hjälper läka hudsår och skador. Frukten har anti-inflammatoriska och anti-cancer egenskaper. Människor som drabbats av osteoporos bör artrit och ödem konsumerar den regelbundet.Frukten

Publicerat i bra för hälsa
En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet