Q10 i kost eller som kosttillskott?

Q10 är en enzym – enzymer är proteiner som katalyserar, alltså ökar eller minskar hastigheten på kemiska reaktioner.
Den finns i alla mänskliga cellmembran och hjälper cellerna att producera energi.
Från ca 30 års ålder avtar kroppens egen produktion av Q10. 
Här nedan listas en del vegetabiliska födoämnen som tillför Q10.
Q10 finns även i animaliska födoämnen -kött, fisk och fågel. 
Enligt National Cancer Institute, gör kroppen detta näringsämne naturligt, och lagrar det i levern, hjärta, njurar och bukspottkörtel.
Detta näringsämne kan skydda oss från cancer och andra sjukdomar hälsa.
Det är en antioxidant som kan hjälpa till att bekämpa infektioner, skydda hjärtat och vävnader och stärka immunförsvaret.
Den kan förekomma naturligt i ett antal olika dietkällor.
Frön och nötter

Några nötter och frön innehåller respektabla mängder av coenzym Q10. Samma nötter och frön klassificeras som hjärt-hälsosamma livsmedel av American Heart Association på grund av deras omättat fett innehåll. Omättade fetter är kända för att sänka kolesterolnivåerna samtidigt skyddar hjärt-och kärlhälsa. Inkluderade inom denna kategori är de rostade versioner av jordnötter, pistaschmandlar och sesamfrön. Allt från 0,6 till 0,8 mg per 1 oz. servering, jordnötter är de rikaste källorna till 0,8 mg. Pistaschmandlar har det lägsta beloppet, med 0,6 mg per portion. Det är viktigt att övervaka intag av dessa livsmedel, eftersom de är höga i fetthalt.
oljor

Vissa omättade fetter är bra kostkällor av coenzym Q10. Omättade fetter består av enkelomättade och fleromättade sorter. Känd som hjärt-hälsosamma fetter, dessa fetter finns i växt-baserade källor. De två hälsosamma fetter som innehåller de rikaste mängder coenzym Q10 är raps och oljor sojabönor: 1 msk. sojabönolja innehåller 1,3 mg, samma portionsstorlek på rapsolja innehåller 1 mg av det näringsämne.
Frukt och grönsaker

Grönsaker innehåller coenzym Q10 inkluderar broccoli och blomkål. En standard 1/2-cup servering av hackade och kokt broccoli levererar 0,5 mg av det näringsämne. Samma portion delen av hackade och kokt blomkål innehåller något mindre av näringsämnen på 0,4 mg.
Frukter som innehåller respektabla mängder av coenzym Q10 inkluderar jordgubbar och apelsiner. Ett medium apelsin innehåller 0,3 mg av det näringsämne. En 1/2-cup servering av skivade jordgubbar innehåller bara mindre än hälften så mycket, eller .1 mg näringsämnen.

Läs mer: http://www.livestrong.com/article/85817-dietary-sources-coenzyme-q10/ # ixzz1pIObFBIy

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa, Q10

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: