Rapsolja

”Rapsolja är giftig för levande varelser och är ett utmärkt insektsmedel. Jag har använt den under de senaste två åren (på många olika sätt, allt enligt beskrivningen) för att döda bladlöss på mina rosor. Det fungerar utmärkt – den kväver dem. Fråga efter den på en plantskola. Rapsolja är utmärkt som smörjmedel, bränsle, tvål, syntetisk gummibas och för att få tidningssidor i färg att lysa. Den är en industriell olja. Den är inte mat!”

”Nyligen köpte jag en matolja som är ny i våra stormarknader, ’canola-olja’. Jag provade den eftersom etiketten försäkrade mig om att den hade den lägsta halten av ’dåliga’ fetter. Hur som helst, när jag hade använt halva flaskan slog det mig att etiketten sade överraskande lite om annat och jag började undra över vad som var ursprunget till ’canola-olja’.

Olivolja kommer från oliver, jordnötsolja från jordnötter, solrosolja från solrosor; men vad är en canola? Det fanns inget på etiketten som kunde upplysa mig om det, vilket jag fann underligt. Så jag undersökte lite grann på internet. Det fanns många officiella ‘canola’-sidor som lovprisade den nya ’underoljan’ med alla dess hälsoeffekter p.g.a. låg fetthalt. Det tar lite längre tid att hitta sidorna som ger de mindre smakliga detaljerna.

Vi lärde oss också från Online Innovation, AgriAlternatives och från Technology Magazine for Farmers, att ”Av naturen är dessa oljor från rapsfrön, vilka har varit i bruk länge för industriella ändamål, är… giftiga för människor och (andra?) djur.” Ändå lovprisar denna webbsida på samma gång canola-industrin.

Se: http://www.cai.org/sv/bibelstudier/se-upp-foer-matoljor-%E2%80%93-%E2%80%9Ccanola-olja%E2%80%9D

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Matlagning, Uncategorized

Kommentera

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
