Kolhydrater och fiber i kosten

Fiberrikt bröd till frukost ger bättre koncentration och minne ända fram till lunch. Vitt bröd gör däremot att vi presterar sämre. Det visar forskare i Lund i en ny studie.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fiberrikt-brod-ger-battre-minne

Inget nytt – potatis, vitbröd, socker och stillasittande ger alla dessa problem.

Se följande:

https://karlstorp.wordpress.com/2012/01/10/alzheimers-och-kost/

och

Flera år innan en patient utvecklar den obotliga demenssjukdomen alzheimers uppstår mätbara förändringar i vätskan som omger ryggmärgen.

Förenklat kan man säga att ett prov på en patient kan visa om det i ryggvätskan förekommer lägre halter av proteinet beta-amyloid och högre halter av ämnet tau. Om så är fallet får patienten inom ett par veckor besked om att han eller hon har hög risk att utveckla alzheimers.

Provet är i sig inte nytt, Alzheimersforskare har länge studerat biomarkörerna i ryggvätskan.

– Men det är första gången någon kunnat visa att sjukdomen kan upptäckas så mycket som tio år innan den bryter ut. Vi kan också göra det med nittio procents säkerhet, säger docenten och läkaren Oskar Hansson, en av forskarna vid Lunds universitet som idag får sina rön publicerade i den vetenskapliga tidskriften Archives of General Psychiatry. Det pågår intensiv forskning om alzheimers, som är den vanligaste demenssjukdomen. I Sverige lider ungefär 150 000 personer av demens och ungefär två tredjedelar av dessa har alzheimers.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1597814/Test-avslojar-alzheimers-tio-ar-i-forvag.html

Och slutligenföljande:

Karl Arfors om kost och vitamintillskott

Kostråd Föreläsarna menade att kosten är oerhört viktig för hypotyreospatienter. Sänk konsumtionen av potatis, ris, pasta som är snabba stärkelser. Värst är just det sistnämnda ¬- snabba stärkelser.

Det är bättre att äta mera grönt än att äta för mycket frukt, eftersom frukt innehåller mycket fruktos. Jämförelse av C-vitaminhalter: i äpple 12 mg, i broccoli 120 mg och i nypon 250 mg.

Vi äter fett, protein och kolhydrater = sockerkedjor. Sockerkedjor höjer insulinet mest och insulinet har många effekter. Glukos och insulin medverkar till inflammation i mikrocirkulationen – ned i de minsta kärlen – som sen ger oss artroskleros (åderförfettning/åderförkalkning). Därför gäller det att ha så lågt insulin som möjligt. IDE (insulin degrading enzyme) är ett insulin som tar hand om använt insulin och beta-amyloider. Beta-amyloid aggregeras vid alzheimer. Vid insulinöverskott räcker inte IDE till för att bryta ned beta amyloider. Undvik att äta socker så minskar sannolikheten att få alzheimer.

D-vitamin
D-vitamin påverkar 2 000–3 000 gener i kroppen, gener som har att göra med inflammation och cancercellväxt. D-vitaminvärden kan höjas med hjälp av solning eller D-vitamintillskott. D-vitamin finns i feta fiskar som lax, sill och makrill. Det är extra viktigt att få i sig D-vitamin på vintern i Sverige. En studie i USA visade att bland de kvinnor som tog 4 000 units D-vitamin/dag minskade bröstcancer till hälften. Officiella rekommendationen för D-vitamin i Sverige är 400 units – i USA är rekommendationen 4 000 units/dag. Holistics D-vitamin är ett bra märke. Om inte D-vitaminnivån i kroppen är i balans mår man inte bra, och det är extra viktigt för hypotyreos patienter med D-vitamin.

Fetter
Omega 3 och 6 är essentiella fettsyror som är viktiga för hjärna, leder, hud och humör. Omega 6 finns i brödsäd och matoljor. Omega 3 finns i fisk, malda linfrön, portlak/Purslane, kött från gräsbetande kor. Båda är livsnödvändiga och måste vara i balans. Livsmedelsverket säger att mättat fett är farligt – det har dock aldrig bevisats. Den stora debatten just nu är fett.

Se: http://www.skoldkortelforeningen.se/referat_090514.html

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: