Bättre mental hälsa med Vitaminer B C D och E

Vitaminer är ett antal livsnödvändiga organiska ämnen; en del är sådana som kroppen inte kan bilda själv utan måste få i sig med födan. Brist på något vitamin ger upphov till specifika bristsjukdomar. -enligt Wikipedia

Var och en få avgöra själv vad som passar för egen hälsa.

Här är några synpunkter från webben:

Högre nivåer av omega-3 fettsyror, vitamin B, vitamin C, vitamin D och E-vitamin är förknippade med bättre mental funktion hos äldre, enligt en ny studie.

Forskarna mätte nivåerna i blodet av dessa näringsämnen i 104 män och kvinnor, vars medelålder var 87.

Forskarna utförde också hjärnan skannar att avgöra hjärnans volym och administreras sex vanliga tester av mentala funktioner. Studien är i 24 januari numret av Neurology.

Efter kontroll för ålder, kön, blodtryck, BMI och andra faktorer, fann forskarna att personer med de högsta nivåer i blodet av de fyra vitaminer poäng högre på kognitiva tester och hade större hjärnvolym än de med de lägsta nivåerna.

Omega-3 nivåer var kopplade till bättre kognitiv funktion och friskare blodkärl i hjärnan, men inte till högre hjärnans volym, vilket tyder på att dessa nyttiga fetter kan förbättra kognition genom ett annorlunda sätt.

Högre nivåer av transfetter, å andra sidan, var signifikant associerade med nedsatt mental förmåga och mindre hjärnvolym.

Se: http://www.nytimes.com/2012/01/03/health/research/vitamins-b-c-d-and-e-and-omega-3-strengthen-older-brains.html?src=me&ref=general

B12-brist och äldre

Brist på B12-vitamin hos äldre är vanligt. Orsaken är att kroppen blir sämre på att ta upp B12-vitamin. Bristen kan orsaka bl.a. minnesproblem och trötthet.

Många äldre kan därför behöva ett kosttillskott med B12-vitamin. För mycket B6-vitamin kan maskera brist på B12-vitamin och äldre bör därför vara försiktiga med kosttillskott eller livsmedel berikade med bara B6-vitamin om man inte är noga med intaget av B12-vitamin. Se: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1716

Annika Dahlqvists råd:

De äldre är särskilt utsatta för att få kärlsjukdomar. De har därför särskilt stor anledning att äta en kost som förebygger dessa.

Jag har ett förslag till kompromiss.

Gröten bör man avstå helt ifrån. Jag vet ingen gröt som inte är helt kolhydratdominerad. Pannkaka och makaroner ska man likaså avstå helt ifrån.

Bröd kan man äta i form av någon lågkolhydratvariant. Tex innehåller en skiva Finn crisp,  flatbröd eller Wasa fiber plus under 5 gram kolhydrater. En halv sådan, med rikligt med smör och ost på, motsvarar en rejäl vanlig smörgås i mättnads- och näringseffekt, men ger bara 2-3 g kolhydrater.

Smör: Man kan skära en bit, eller ta hela, av ett kallt smörpaket och ställa fram på ett smörfat på bordet, och hyvla med osthyvel. Samma hyvel kan användas till den feta osten. Om man förvarar smöret i skafferiet (det håller sig länge utan att härskna), kan det bredas med smörkniv.

Om man inte kan tänka sig att ha smöret i skafferiet eller ta av det med osthyvel får man använda Bregott (som är bara näst bäst, för det innehåller rapsolja)

Margarin, exempelvis Becel,  Milda, Lätta, Lätt o Lagom är helt förbjudet. De är sjukdomsframkallande pga att de innehåller konstgjorda fetter som inte är de rätta för människan

Potatis kan man till nöds äta en liten till maten. En dl potatis innehåller 16 g kolhydrater, och det kan rymmas inom en kolhydratgräns på 20-40 gram per dag.

Till frukost kan en kvinna äta en halv Finn crisp med mycket smör och ost på, samt ett ägg. En stor man kan äta det dubbla, dvs en hel Finn crisp och två ägg.

Kaffe med grädde till.

Samma kan man ta vid behov av snabbmat.

Till lunch och/eller middag kan man äta en kött/fisk-rätt tillagad med så mycket smör och grädde som man rimligen kan få dit. Matmängden anpassas till kroppsstorlek och fysisk aktivitet. Jag brukar säga att köttmängden kan motsvara ens egen knytnäve.

De billiga matoljorna som majsolja, solrosolja etc, innehåller nästan bara sjukdomsframkallande omega-6 och ska inte alls användas.

Steka bör man göra i smör eller kokosfett.

Grönsaker till maten efter önskemål. Äldre människor behöver inte tvinga i sig stora mängder grönsaker, det är bara jobbigt för dem, och tillför inget av vikt. De vitaminer de behöver får de i protein- och fett-maten,  samt en liten måttlig mängd grönsaker. Till grönsakerna kan man göra en olja-vinägerdressing med oliv-eller rapsolja. Det är enda tillfället man behöver använda olja i maten. Ännu bättre är en dressing med tex turkisk yoghurt eller creme fraiche och majonnäs.

Vill man dricka mjölk och äta filmjölk ska de förstås vara fullfeta. Mellan- och lättvarianter saknar existensberättigande.

Frukt är bara en sockerlösning och kan uteslutas helt.

När det är kaffebjudning kan man ta en finn crisp-macka, enligt ovan,  med smör och ost, eller skinka. Beställ det när ni blir bjudna på fika. Ställer värden inte upp med det så får man ta med sig hemifrån.

Den söta smaken behövs inte alls till vardags.

Till fest kan man ta en liten bit av gräddtårtan.

Se: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=hur_ska_%C3%A4ldre_m%C3%A4nniskor_%C3%A4ta

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Alzheimer, bra för hälsa, Hälsokontroll, Immunförsvar, Vitamin B12, Vitamin C

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: