Grottmänniskans diet och hälsa

Jag tycker det är ett fullständigt slöseri med tid och energi att argumentera om Paleo diet är bra för hälsan.

Eller det skall var Aitkins diet, LCDF eller någon annan diet.

Vi människor är olika, det finns utrymme för olika anpassningar.

Allt efter ålder, smak, hälsotillstånd och mycket annat.

Den viktigaste frågan är, vad är din optimala diet?

Paleo diet

Den förordar mycket fett, måttlig i animaliskt protein och låga till måttliga i kolhydrater.

Mättade fetter som kokosolja och smör eller skirat smör. Olive, avokado och macadamia olja är också bra fetter att använda i sallader och ringla över maten, men inte för matlagning.

Animaliskt protein. Detta inkluderar rött kött, fågel, fläsk, ägg, organ (lever, njure, hjärta …), vildfångad fisk och skaldjur.

Färska eller frysta grönsaker antingen kokta eller råa.
Måttliga mängder av frukt och nötter.

Magra köttbitar och kompletterade med kokosolja, smör eller skirat smör.

Inga spannmål och baljväxter ur kosten. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, vete, råg, korn, havre, majs, brunt ris, soja, jordnötter, kidneybönor, pinto bönor, bönor flottan och Black Eyed Peas.

Inga hydrogenerade och delvis hydrerade oljor, inklusive men inte begränsat till, margariner, sojaolja, majsolja, Crisco, jordnötsolja, rapsolja, tistelolja och solrosolja. Olivolja och avokado olja är bra, men inte laga mat med dem, använda dem i salladsdressingar och ringla över lagad mat.
Eliminera socker, läsk, alla förpackade produkter och bärsaft .

Inga andra mjölkprodukter än smör och kanske grädde. Mjölk, ost och yoghurt kan eventuellt accepteras.

Ät när du är hungrig och inte stress om du hoppar över en måltid eller ens två. Du behöver inte äta tre måltider om dagen, gör det som känns mest naturligt.

Eliminera de flesta källor till yttre stress i ditt liv som möjligt och sova det mesta du kan. Försök att vakna utan ett larm och att gå till sängs när det är mörkt.

Håll dina träningspass korta och intensiva och gör dem bara några gånger i veckan.

Ta lite extra ledigt om du känner dig trött.

Komplettera med vitamin D. Halter av magnesium, jod och vitamin K2 bör också optimeras. Jod kan erhållas från sjögräs.

Vistas i solen, ha roligt, skratta, le, slappna av, res och njuta av livet som en vågad äventyr!

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: