Äter du för mycket?

Du kanske tror att du är en person som äter lite.

Och att dina kläder håller samma storlek – år för år.

Men sanningen är att flesta av oss äter portioner som är alldeles för stora.

Viktökningen sker gradvis.

Om du vill behålla din figur, måste du börja hålla koll på hur mycket du äter.

Till exempel, om du beställer en biff på en restaurang får du en köttbit i regionen av 150 – 200 gram.

En normal portion är 60 till 90 gram, eller storleken av två till tre tändsticksaskar.

Det betyder att du äter 2-3 portioner!

Kolhydrater i mängd skall vara kring storleken på en muffin, och grönsaker skall vara ungefär som en glass scoop.

Mejeriprodukter runt en kopp, och den mest olja du ska använda per portion är en tesked!

Och till råga på allt  – övervikt ger hälsoproblem på många olika sätt.

Om du äter ”restaurang portioner” är det inte konstigt alla dina kläder verkar krympa i tvätten!

Sensmoral: Ät och drick måttfullt – för din hälsa.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa, Diabetes, Kolesterol, lymfsystemet, Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: