Ät dig frisk

1. Vatten
Hydrera kroppen. Drick minst 10 till 12 glas vatten varje dag. Börja morgonen med ett glas ljummet vatten.2. Ät god mat
Ät med jämna mellanrum. Har fem måltider per dag där tre kan huvudmål och två kan vara mitt måltider.3. Frukost är ett måste
Frukost är ett måste eftersom det ger 25 procent av den totala energi och näringsämnen som kroppen behöver.

4. Kvalitet ringa
Bra kvalitet på mat är ett måste. Kom ihåg att kvaliteten på maten du äter avgör din effektivitet i ditt arbete. Undvik raffinerad mat som vitt ris, Maida-baserade produkter som bröd, pasta etc.

5. Go green
Se till att inkludera grön, orange och gula frukter och grönsaker – som broccoli, morötter, cantaloupemelon, bär och citrusfrukter. Dessa frukter är rika på vitamin C och vitamin A, som kan hjälpa till att skydda mot olika typer av cancer och andra sjukdomar.

6. Säg ja till örtte
Inkludera örtteer. Att ha två koppar grönt te kan göra underverk för huden och också öka effektiviteten i vårt immunförsvar.

7. Satsa på hälsosamt fett
Njut av hälsosamma fetter. Inkludera omega 3-fettsyror och omättat fett rika livsmedel såsom olivolja, linfrön, sesamfrön, Sojabönolja, valnötter, skaldjur som tonfisk och lax för att öka din immunitet.

8. Fiber är viktigt
Har fiber rik mat som havre, korn, ragi, Bajra, fullkorn vete, olika olika frukter och grönsaker i din kost.

9. Protein perfekt
Efter att ha protein är viktigt. Vegetabiliska proteinkällor är bönor, nötter, baljväxter och fullkornsprodukter. Dessa är bra val eftersom de erbjuder fibrer, vitaminer och mineraler. Den bästa djurprotein val är fisk och fågel.

10. Kalcium
Inkludera tillräcklig mängd av kalcium i kosten genom att ha mjölk och mjölkprodukter, sojabönor, räkor, ragi, sesamfrön, och bladgrönsaker.

11. Vitamin B12
Detta är ett sällsynt vitamin. En liten brist på det kan leda till blodbrist, trötthet och depression. Vitamin B12 rika källor är ostron, lever, fisk, nötkött, ägg, berikade spannmål, mjölk och mjölkprodukter.

12. Hälsosamt mellanmål
Har hälsosamma mellanmål däremellan för att hålla uppe energinivån hela dagen.

13. Salladstallrik
Konsumera en skål med grön sallad varje dag – ett enkelt trick för att hålla undan för mycket kalorier.

14. Två frukter minst
Har minst två frukter varje dag.

15. Krydda
Inkludera kryddor / örter som saunf, basilikablad, en till två kryddnejlikor, ingefära eller vitlök i din dagliga kost för att njuta av dess enorma medicinska egenskaper.

16. Ät nötter
Har en handfull nötter om dagen. De är kalorier livsmedel fullspäckad med proteiner, nyttiga fetter och en del viktiga vitaminer och mineraler.

17. Ät rätt
Har tidigt och lätta middagar.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: