Proteiner, leucin i kosten

Proteiner är uppdelade i olika aminosyror – du kan tänka på dem som byggstenar i protein.

Leucin är en av dessa aminosyror.

Det speciella med leucin är att det är en typ av aminosyra som kallas en ”grenade aminosyror”, som i princip bara beskriver dess form.

Grenade aminosyror särskilt används av våra muskler, så hypotesen är att ha fler av dessa grenade aminosyror, som leucin, kan bidra till att öka muskeltillväxt och förhindra muskelnedbrytning.

Nu när vi vet hur leucin hjälper våra muskler, kommer nästa fråga … hjälper det verkligen?

Även om denna studie säger, ”antagligen”, vi måste hålla i minnet att det var mycket liten – bara sex friska män och åtta friska kvinnor ingick.

Leucin är särskilt hög i följande proteinkällor:

Soy (tofu, edamame, soja mjölk)
Äggvitor
Bönor: linser, kikärtor, jordnötter
Nötter och frön: mandel, sesamfrön, linfrön, valnötter
Såväl som icke-vegetarisk källor: nötkött, kyckling, räkor

Håll ögonen ut för mer leucin. Men kom ihåg, har tidigare forskning visat att komplettera med protein eller enskilda aminosyror (arginin, till exempel) får inte vara så hjälpsamma som vi hoppas. Du kan få allt det protein du behöver från en hälsosam och balanserad kost!

Se: http://www.fyiliving.com/diet/sports-nutrition/bodybuilders-how-to-get-buff-without-the-supplements/

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: