Sköldkörtel, thyroid gland och broccoli

Vad är goitrogens och i vilka livsmedel som är de hittade?

Goitrogens är naturligt förekommande ämnen som kan störa funktionen hos sköldkörteln. Goitrogens få sitt namn från ordet ”struma”, vilket innebär en utvidgning av sköldkörteln. Om sköldkörteln har svårt att göra sköldkörtelhormon, kan den förstoring som ett sätt att försöka kompensera för denna bristande hormonproduktion. ”Goitrogens,” som omständigheter som orsakar struma, orsakar svårigheter för sköldkörteln att göra sitt hormon.

Livsmedel som innehåller goitrogens

Det finns två allmänna kategorier av livsmedel som har förknippats med störd sköldkörtelhormon produktion hos människa: soja-relaterade livsmedel och korsblommiga grönsaker. Dessutom finns det några andra livsmedel som inte ingår i dessa kategorier – såsom persikor, jordgubbar och hirs – som också innehåller goitrogens. Tabellen nedan visar en lista över några livsmedel som innehåller goitrogens.

Soja-relaterade livsmedel

Ingår i kategorin soja-relaterade livsmedel är sojabönor själva samt utdrag soja, och livsmedel som framställts av soja, däribland tofu och tempeh. Medan sojalivsmedel har många gemensamma ingredienser, det är isoflavoner i soja som har förknippats med minskad sköldkörtelhormon produktionen. Isoflavoner är naturligt förekommande ämnen som hör till flavonoid familjen av näringsämnen. Flavonoider, som finns i nästan alla växter är pigment som ger växterna deras fantastiska utbud av färger. De flesta studier inom hälsovetenskap har fokuserat på de positiva egenskaperna av flavonoider, och dessa naturligt förekommande fytonäringsämnen har upprepade gånger visat sig vara mycket hälso-stödjande.

Kopplingen mellan isoflavoner och nedsatt sköldkörtelfunktion är i själva verket en av de få områden där flavonoid intag har ifrågasatt som problematiska. Isoflavoner som genistein verkar kunna minska produktionen sköldkörtelhormon genom att blockera aktiviteten hos ett enzym som kallas tyroideaperoxidas. Detta enzym ansvarar för att lägga jod på sköldkörtelhormon. (Sköldkörtelhormoner måste normalt ha tre eller fyra jod atomer som tillägg till sin struktur för att fungera korrekt.)

Korsblommiga grönsaker

En annan kategori av livsmedel i samband med störningar sköldkörtelhormon produktion är korsblommiga maten familjen. Livsmedel tillhör denna familj kallas ”crucifers” och inkluderar broccoli, blomkål, brysselkål, kål, senap, kålrötter, kålrabbi, och rovor. Isotiocyanater är den kategori av ämnen i crucifers som har förknippats med nedsatt sköldkörtelfunktion. Liksom isoflavoner, isotiocyanater verkar kunna minska sköldkörtelns funktion genom att blockera tyroideaperoxidas, och även genom att störa meddelanden som skickas över membran av sköldkörtelceller.

Exempel på livsmedel som innehåller goitrogens
Korsblommiga grönsaker inklusive:

Broccoli
Brysselkål
Kål
Blomkål
Grönkål
Kålrabbi
Senap
KÅLROT
Rovor

Millet

Persikor

Jordnötter

Rädisor

Sojabönor och sojaprodukter, däribland tofu

Spenat

Jordgubbar

Goitrogens och hälsa

I frånvaro av sköldkörtel problem, det finns ingen forskning som tyder på att goitrogenic livsmedel negativt kommer att påverka din hälsa. I själva verket är det tvärtom: sojaprodukter och korsblommiga grönsaker har unika näringsvärde, och intag av dessa livsmedel har associerats med minskad risk för sjukdom i många forskningsstudier. Det är en av anledningarna till att vi har tagit med båda typer av livsmedel bland världens hälsosamma livsmedel!

Eftersom noggrant kontrollerade studier har ännu inte ske om förhållandet mellan goitrogenic livsmedel och sköldkörtelhormon brist, vårdgivare skiljer sig mycket på deras perspektiv på om en person som har problem med sköldkörteln, och framför allt ett sköldkörtelhormon brist, bör begränsa sitt intag av goitrogenic livsmedel. De flesta utövare använder ord som ”överkonsumtion” eller ”överdriven” för att beskriva den typ av goitrogen intag som skulle vara ett problem för personer med sköldkörtelhormon brist. Här mål är inte att eliminera goitrogenic livsmedel från måltider, men att begränsa intaget så att den faller i ett rimligt intervall.

Begränsa goitrogenic intag är ofta betydligt mer problematisk med soja livsmedel än med korsblommiga grönsaker, eftersom soja förekommer i så många kombinationer och förpackade livsmedel i dolda form. Ingredienser som texturerat vegetabiliskt protein (TVP) och isolerade soja koncentrera kan finnas i livsmedel som sällan kan förväntas innehålla soja. En standard, en kopp servering av korsblommiga grönsaker 2-3 gånger per vecka, och en standard, 4-ounce servering av tofu två gånger i veckan kommer sannolikt att tolereras av många individer med sköldkörtelhormon brist. Det är värt det att försöka inkludera dessa livsmedel i en måltid plan på grund av deras starka näringsvärde och stor erfarenhet av att förebygga många typer av hälsoproblem.

Effekten av matlagning på goitrogens

Även studier är begränsad på detta område, verkar matlagning för att hjälpa inaktivera goitrogenic föreningar som finns i livsmedel. Båda isoflavoner (som finns i soja livsmedel) och isotiocyanater (som finns i korsblommiga grönsaker) verkar vara känsliga för värme och matlagning verkar sänka tillgången på dessa ämnen. Vid isotiocyanater i korsblommiga grönsaker som broccoli, kan så mycket som en tredjedel av denna goitrogenic ämnet avaktiveras när broccoli kokas i vatten.

Praktiska tips

Även för många människor goitrogens inte verkar utgöra en hälsorisk, kan vissa individer som har sköldkörtelproblem få råd av sina läkarbesök för att begränsa överdriven konsumtion av livsmedel som innehåller dessa föreningar. Som matlagning verkar hjälpa för att inaktivera goitrogenic föreningar som finns i maten, verkar det rimligt att dra slutsatsen att för individer med bristande sköldkörtelhormon produktion, ångande av korsblommiga grönsaker som broccoli vettigt, liksom konsumtionen av tofu i kokta kontra råformat.

Se: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=47

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i sköldkörtel

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: