Astma och livsmedel

Livsmedel som kan hjälpa mot astma:

Frukt och grönsaker

Hur fungerar en varm tallrik kokt, färgglada grönsaker som följs av en stor skål med söta färska frukter ljud? I regioner där människor äter en kost rik på frukt och grönsaker sker astma mycket mindre ofta.

En studie visade att nedgångar lungfunktionen på vintern när folk äter mindre frukt jämfört med sommaren. Andra studier har kopplat nedsatt lungfunktion med en kost låg i frukt och grönsaker. Färskvaror är hög i många näringsämnen som hjälper lungorna, bland annat vitamin C, vitamin E, selen och betakaroten.

Frukt och grönsaker innehåller också rikligt med bioflavonoider, som kan bidra till att minska fria radikaler i kroppen. Quercitin, som finns i stora mängder i gul lök, äpplen och te, har visat sig vara särskilt bra på att bekämpa fria radikaler.

Två andra viktiga livsmedel är vitlök och lök, som även innehåller ämnen med kraftfull antioxidant aktiviteter. Dessa grönsaker kan inte bara hjälpa bli av med fria radikaler som bidrar till astma, de är också en zesty tillägg till en hälsosam kost.

Fisk

Vad sägs om en varm, saftig, rosa lax biff att gå med dessa grönsaker? Studier har visat en stark koppling mellan att äta fisk och lägre astma. I Australien, barn som åt bara två portioner fisk, bland annat tonfisk, sardiner och lax, hade i veckan mindre än en tredjedel risken att utveckla astma än barn som inte gjorde det.

Fisk, speciellt kallt vatten fisk som lax, torsk, makrill, sill och hälleflundra, och fet fisk som sardiner och tonfisk är en särskilt viktig källa till omega-3 fettsyror, som hjälper till att minska inflammation i lungorna.

De är också en hälsosam och god proteinkälla. Byta en Char-bränd hamburgare, som kan vara hög i pro-inflammatoriska fetter samt andra skadliga kemikalier, med en rejäl portion bakad, färsk hälleflundra filé är ett utmärkt sätt att återställa balansen av essentiella fettsyror i kroppen .

Rosemarin

Vad sägs om färsk rosmarin strös på toppen av det saftiga bakade lax biff? Även rosmarin kan hjälpa till med astma symptom. De flesta kryddor som är i allmänt bruk idag valdes många, många år sedan för sina läkande egenskaper också. Rosmarin är inget undantag.

Idag vet vi att rosmarin är hög i ett ämne som kallas rosmarinic syra, som har flera åtgärder som är till nytta vid astma. Förutom sin antioxidant förmåga att neutralisera fria radikaler, har rosmarinic syra visat att blockera produktionen av proinflammatoriska kemikalier, såsom leukotriener.

Det uppmuntrar också celler för att göra ämnen som kallas prostacykliner att hålla luftvägarna öppna för lätt andning. Andra kryddor som pepparmynta, salvia och oregano, innehåller också rosmarinic syra. Dessa kryddor läggs till grönsaksrätter, eller strös på toppen av ugnsbakad fisk bidrar till att göra mat som inte bara är läckra utan frisk.

Olivolja

Och vad sägs om en blandning greener sallad drizzled i ren extra virgin olivolja och balsamvinäger att börja måltiden? I områden i världen där människor fortfarande konsumerar traditionell medelhavsmat, astma priser är mycket låga. Man tror att generösa användningen av olivolja är relaterad till den låga risken för astma.

Den fetter i olivolja, samtidigt visar färre anti-inflammatoriska egenskaper än hög omega-3 oljor som fiskolja, har starkare anti-inflammatoriska egenskaper än andra utbredda vegetabiliska oljor som majs och safflorolja. Ersätta dessa vegetabiliska oljor och andra typer av fetter med ren, extra virgin olivolja kan minska symtomen på astma.

Men, värme olivolja vid höga temperaturer, som i bakning eller stekning, kan skada välgörande fetter. Olivolja bör i stället användas i salladsdressing, eller för att doppa nybakat bröd, etc.

Näringsämnen i maten som kan hjälpa Inkludera:

Omega-3 fettsyror

Omega-3 fettsyror är fett behövs av kroppen för friska funktion. Studier visar att befolkningen som får en god tillgång på omega-3 fetter i sin kost har mycket lägre astma, i vissa rum så mycket som 70% mindre.

När celler har tillräckligt med omega-3 fettsyror som finns, de producerar ämnen som naturligt minskar inflammation. När omega-3 fetter är sällsynta, de producerar ämnen som ökar inflammation, och som skulle kunna lägga till förekomst eller svårighetsgrad av astma attacker.

Faktum är att öka omega-3-fett har visat sig förbättra lungfunktionen hos astmatiska patienter, men det kan ta flera månader att äta mer omega-3 för att se en stor skillnad i symtom. Mat källor till omega-3 fettsyror inbegripa lin frön och kallt vatten fisk, som lax, torsk och hälleflundra.

Magnesium

Magnesium, ett mineral som behövs för friska glatta muskelceller, hjälper glatta muskelceller slappna av och inte tygla. Tyvärr får många patienter med astma inte tillräckligt med magnesium i sin kost.

Intravenös magnesium, injiceras direkt i blodet, har visat att rädda liv när de används på akuten för patienter vars astma attacker kommer inte att reagera med andra läkemedel. Lyckligtvis finns det mycket lättare sätt att få magnesium.

Magnesium finns i en mängd olika helhet, hälsosam mat. Mangold och spenat är två utmärkta mat källor till magnesium.

C-vitamin

C-vitamin kallas en antioxidant. En av dess grundläggande uppgifter är att cirkulera runt i kroppen att hitta fria radikaler. När den hittar dessa fria radikaler, neutraliserar det dem så att de inte kan göra någon skada.

Eftersom fria radikaler är ansvariga för att orsaka smidig muskel kontraktion och luftrören vid astma, kan ha extra C-vitamin till hands verkligen vara till hjälp. C-vitamin hjälper också i nedbrytningen av histamin, ett av de inflammatoriska kemikalier som produceras av hyperaktiva immunceller, och är nödvändigt för god funktion i immunförsvaret.

Studier har visat att personer med låga nivåer av vitamin C i sin kost löper mycket större risk, så mycket som fem gånger större, att reagera på föroreningar i luften. Ätit mat som levererar massor av C-vitamin kan bidra till att förbättra den allmänna funktionen i lungorna.

Utmärkt mat källor till vitamin C inkluderar broccoli, persilja, paprika, jordgubbar, blomkål, citroner, romansallad, greener senap, brysselkål, papaya, grönkål, vitkål, spenat, kiwi, cantaloupemelon, apelsiner, grapefrukt, tomater, mangold, Collard greener, hallon, blad av pepparmynta, sparris, selleri, fänkål, ananas och vattenmelon.

E-vitamin

Vitamin E är en antioxidant som arbetar för att neutralisera fria radikaler i kroppen. Medan C-vitamin arbetar för att minska vattenlösliga fria radikaler, arbetar vitamin E i huvudsak på fettlösliga sådana. Människor som får mer E-vitamin har en lägre risk att utveckla astma. Öka intaget av vitamin E. har också visat sig förbättra lungfunktion avsevärt. Senap greener, mangold, rovor och solrosfrön är några utmärkta källor till vitamin E.

Karotenoider

Den karotenoid beta-karoten är en annan fettlösliga antioxidanter som vitamin E. Det är också spenderar en bra bit av sin tid att hitta och neutralisera fria radikaler. Människor som äter en kost som är låg i betakaroten eller vitamin som kan göras från den (vitamin A) tenderar att löpa större risk för astmabesvär.

Utmärkt mat källor till vitamin A / betakaroten inkluderar sötpotatis, morötter, kalvlever, grönkål, vinter squash, grönkål, mangold, cantaloupemelon, greener senap, romansallad, spenat, persilja, cayennepeppar, pepparmynta blad, brysselkål, tomater, broccoli, sparris, och aprikoser.

Lykopen kan en annan karotenoid känt för sina antioxiderande aktivitet, gynnas också de med en viss typ av astma, särskilt ansträngningsutlöst astma (EIA). Forskare studerar 20 MKB-patienter visade att 55% av de som fått en lykopen-kompletterat kosten hade ett betydande skydd mot MKB jämfört med dem som fick placebo.

Foods högsta i lykopen innehåller tomater, rosa grapefrukt, vattenmelon och guava. Andra livsmedel som innehåller små mängder av lykopen inkluderar persimon och aprikoser.

Selen

Människor som bor i områden av världen där livsmedel har låg selen löper större risk att utveckla astma. En studie visade att två till fem gånger fler människor som har låga selen nivåer utvecklat astma än människor som har högre nivåer.

När människor med astma fick selen, förbättrade sina symtom mycket. Selen är en viktig del av antioxidant system i kroppen. När antioxidanter som vitamin E neutraliserar fria radikaler, blir de inaktiva. Selen hjälper återaktivera dessa antioxidanter så att de kan fortsätta att göra sitt jobb att skydda kroppen.

Utmärkta källor till selen inkluderar crimini champinjoner, torsk, räkor, lax, snapper, gulfenad tonfisk, hälleflundra och kalv lever.

Viktigt

Även om vi hoppas att några av dessa förslag kan bidra till att förbättra ditt tillstånd, råder vi dig att fortsätta att övervakas av din läkare och fortsätta att ta alla nödvändiga mediciner.

Se: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=disease&dbid=12

 

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Asthma, Astma, bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: