Trög eller lös mage?

– Det enda man egentligen behöver tänka på är vilket symptom som dominerar stressmagen. Har man tendens att få diarré, ja då är det en mer fiberfattig kost som rekommenderas och lider man mer av förstoppning och gaser så ska man äta fiberrikt. Sedan är det bara att prova sig fram vad som känns bäst att äta, säger Karin G Franson.

Mary Örnborg, Aftonblader

Checklista – här är bästa frukosten:

Havregrynsgröt – sätter fart på din mage. Havregrynsgröt – sätter fart på din mage.

Domineras din stressmage av förstoppning och gaser? Välj då bland följande fiberrika frukostprodukter:

Fullkornsbröd (alla sorter)

Flingor och Müsli (fiberrika)

Havregrynsgröt (gott att toppa med sylt eller hackade nötter)

Bär (alla sorter)

Mjölk (har man mjölkallergi kan man dricka havremjölk istället)

Ost

Leverpastej

Skinka

Salami

Bacon (om du upplever att fett har en positiv inverkan på förstoppning)

Ägg (stekt eller kokt)

Grönsaker (paprika, sallad, tomat, gurka)

Te

Kaffe

Katrinplommonjuice (lider du av rejäl förstoppning kan du dricka en stor dos av plommonjuicen så sätter det fart på magen ordentligt)

Frukt (alla sorter)

Undvik:

Vitt bröd och ljusa skorpor.

Mannagrynsgröt eftersom den är fiberfattig.

Juice – då är det bättre att du äter en hel frukt istället eftersom juicen inte innehåller fibrer.

Te – bra till frukosten om du har diarré. Te – bra till frukosten om du har diarré.

Domineras din stressmage av diarré? Då kan du välja bland följande fiberfattiga produkter:

Vitt bröd, rostbröd (tänk på att det ska vara bakat på siktat mjöl)

Mannagrynsgröt

Risgrynsgröt

Fiberfattiga cornflakes

Ost

Skinka

Leverpastej

Salami

Fisk

Ägg (kokta eller stekta)

Te

Grönsaksjuice (typ morots- eller tomatjuice)

Juice

Undvik

Kaffe – kan ha effekten att det sätter igång magen.

Råa grönsaker – innehåller för mycket fibrer

Se: http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article12670574.ab 

Matsmältningen börjar i munnen. Tugga bryter ner maten till mindre partiklar så att den kan smälta. Om människor inte tugga maten ordentligt eftersom de äter snabbt eller har tandproblem ökar de trycket på matsmältningsorganen. Saliv innehåller mag-enzymet amylas som börjar bryta ner stärkelserika livsmedel så snart de kommer in i munnen.

Magen blandar mekaniskt mat. Det frigör också ämnen som är kemiskt bryta ner mat, såsom saltsyra. Saltsyra, som ofta kallas magsyra, spelar en nyckelroll i magen. Det hjälper smälta proteiner, fett, vitaminer och mineraler, upprätthåller surheten i magen, och bidrar till att döda bakterier, virus och parasiter.

Enzymer från bukspottkörteln och tunntarmen frigörs i tunntarmen att smälta och absorbera kolhydrater, fett och protein. Dessutom gallsalter som utsöndras från gallblåsan hjälpa till med matsmältningen och absorptionen av fett och fettlösliga näringsämnen vitamin A, D, E och K.

Tunntarmen är den primära organ är inblandade i absorption av näringsämnen. Allt som stör utsöndringen av enzymer eller gallsalter eller stör absorberande väggarna i tunntarmen, såsom inflammatorisk tarmsjukdom syndrom, kronisk antacida användning, kronisk diarré, pankreasinsufficiens, eller celiaki, kan leda till vitaminbrist och försämrat fettupptag .

Vid tiden maten når tjocktarmen har de flesta av de näringsämnen som redan absorberats, vilket svårsmälta fibrer och vatten. Tjocktarmen absorberar vatten, elektrolyter, och några vitaminer. Hur lång tid det tar för maten att passera genom tjocktarmen beror till stor del på fiber intag. Slem utsöndras för att skydda celler som kantar tjocktarmen från fysiska trauma och bakterietoxiner.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: