Daglig motion för äldre

4 typer av motion

Motion och fysisk aktivitet kan indelas i fyra huvudkategorier –

Uthållighet, Styrka, Balans och Flexibilitet.

Göra dem alla kommer att ge dig fler fördelar.

Blanda upp det också bidrar till att minska tristess och minska risken för skador.

Även om vi har beskrivit varje typ för sig, vissa aktiviteter passar i mer än en kategori.

Till exempel har många uthållighet aktiviteter bygger också styrka. Styrka övningar hjälper också att förbättra balansen.

Uthållighet:

Aktiviteter som ökar din andning och puls. De håller ditt hjärta, lungor och blodomlopp friska och förbättra din kondition. Som en följd av försening de eller förebygga många sjukdomar som är vanliga hos äldre vuxna som diabetes och hjärtsjukdomar. Bygg din uthållighet gör det lättare att utföra många av dina vardagliga aktiviteter. Exempel:

Rask promenad eller jogging

Trädgårdsarbete (gräsklippning, kratta, gräva)
Dans
Simning
Cykling
Gå i trappor eller backar
Spela tennis
Spela basket

Styrkeövningar

Även små ökningar i styrka kan göra stor skillnad i din förmåga att vara självständiga och klara av vardagliga aktiviteter, såsom trappor och bära matkassar. Dessa övningar också kallas ”styrketräning” eller ”styrketräning”. Exempel:

Lyfta vikter
Använda ett motstånd band

Balans övningar

Hjälper till att förebygga fall, ett vanligt problem hos äldre vuxna. Många lägre kroppen styrkeövningar också kommer att förbättra din balans. Exempel:

Stående på ett ben
Häl-till-tå gå
Tai Chi

Flexibilitet övningar

Sträcka på muskler och kan hjälpa din smidig kropp vistelse. Vara flexibel ger dig mer rörelsefrihet för andra övningar samt för ditt dagliga aktiviteter. Exempel:

Skuldra och överarm sträckning
Ben sträckning
Yoga

Nästan vem som helst, i alla åldrar, kan säkert göra någon form av motion och fysisk aktivitet. Du kan vara aktiv även om du har ett långvarigt tillstånd, som hjärtsjukdomar, diabetes eller reumatism. Bo trygg när du tränar är alltid viktigt, oavsett om du just har börjat en ny verksamhet eller du har inte varit aktiv på länge. Var noga med att se över de särskilda säkerhetskraven tips relaterade till uthållighet [1], styrka [2], balans [3] och flexibilitet [4] övningar.
Att prata med din vårdgivare

De flesta människor behöver inte kolla med sin vårdgivare innan du gör fysisk aktivitet. Dock kanske du vill prata med din vårdgivare om du inte är van vid energisk aktivitet och du vill starta en intensiv motion program eller avsevärt öka din fysiska aktivitet. Din aktivitetsnivå är ett viktigt ämne att diskutera med din vårdgivare som en del av pågående vård. Fråga hur fysisk aktivitet kan hjälpa dig, om du ska undvika vissa aktiviteter, och hur du ändrar övningar som passar din situation. För mer information, se det utskrivbara spetsen bladet till höger.
Andra skäl att prata med din vårdgivare:

Alla nya symtom du ännu inte har diskuterat
Yrsel, andfåddhet
Bröstsmärta eller tryck
Känslan av att ditt hjärta är hoppa, racing, eller fladdrande
blodproppar
En infektion eller feber med muskelvärk
Oplanerade viktminskning
Fot eller vrist sår som inte läker
ledsvullnad
En blödning eller näthinneavlossning, ögonkirurgi, eller laserbehandling
Ett bråck
Nyligen höft eller ryggkirurgi

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: