Blodsocker, sköldkörtel, ämnesomsättning

Struma och ämnesomsättning
Metabola syndromet definieras som en grupp av metabola riskfaktorer som förekommer tillsammans, inklusive:
bukfetma;
högt kolesterol och triglycerider;
högt blodtryck;
insulinresistens;
benägenhet att bilda blodproppar, och,
inflammation.
Metabola syndromet orsakas av kronisk hyperglykemi (högt blodsocker). Kronisk hyperglykemi orsakas av att äta för mycket kolhydrater. Därför kunde det metabola syndromet helt enkelt kallas ”överskott kolhydrater sjukdom”.
När du äter för mycket kolhydrater, utsöndrar bukspottkörteln insulin för att flytta överskott av glukos från blodet till cellerna, där glukos används för att producera energi. Men med tiden, cellerna förlorar förmågan att reagera på insulin.
Det är som om insulin knackar på dörren, men cellerna kan inte höra det. Bukspottkörteln svarar med att pumpa ut ännu mer insulin (knackar högre) i ett försök att få glukos in i cellerna, och detta så småningom leder till insulinresistens.Studier har visat att de upprepade insulin ökningar vanligt i insulinresistens ökar förstörelsen av sköldkörteln hos personer med autoimmun sköldkörtelsjukdom. Eftersom sköldkörteln förstörs faller sköldkörtelhormon produktionen.Men precis som högt blodsocker kan försämra sköldkörtelns funktion, kan kroniskt lågt blodsocker kan också orsaka problem.Din kropp är genetiskt programmerad att känna igen lågt blodsocker som ett hot mot överlevnaden. Svår eller långvarig hypoglykemi kan orsaka kramper, koma och död. När blodsockret sjunker under det normala, dina binjurar svara genom att utsöndra ett hormon som kallas kortisol. Kortisol berättar därefter levern att producera mer glukos, vilket blodsockernivåer tillbaka till det normala.

Problemet är att kortisol (tillsammans med adrenalin) är också en sympatiska nervsystemet hormon som är involverade i ”flykt eller kamp” reaktion. Detta svar inkluderar en ökning av hjärtfrekvensen och lungor åtgärder och en ökning av blodflödet till skelettmuskulaturen att hjälpa oss att försvara sig mot eller fly från fara. Kortisol roll är att öka mängden glukos tillgängligt för hjärnan, öka vävnad reparation och funktioner tygla – som matsmältning, tillväxt och reproduktion – som är onödiga eller rentav skadliga i en kamp eller flykt situation.

Tyvärr för diabetesmedel, undertrycker upprepade kortisol släpp som orsakas av episoder av lågt blodsocker hypofysen funktion. Och som jag visade i en tidigare artikel, utan ordentlig hypofysen funktion kan din sköldkörtel inte fungerar.

Hyperglykemi och hypoglykemi kallas dysglycemia. Dysglycemia försvagar och förvärrar tarmen, lungor och hjärna, obalanser hormonnivåerna, avgassystem binjurarna, stör avgiftning spridningsvägar och försämrar totala metabolism. Var och en av dessa effekter försvagar avsevärt sköldkörtelfunktionen.

Så länge du har dysglycemia, vad du än gör för att fixa din sköldkörtel kommer inte att fungera.
Vi har sett nu hur både högt och lågt blodsocker orsakar tyreoideadysfunktion. Å andra sidan kan låg sköldkörtelfunktion orsaka dysglycemia och metabola syndromet genom olika mekanismer:
den bromsar upp takten av glukos upptag i celler;
det minskar graden av glukos absorption i tarmen;
den bromsar svar av insulin till förhöjda blodsocker, och,
det reducerar clearance av insulin från blodet.
Dessa mekanismer närvarande kliniskt som hypoglykemi. När du är hypothyroid, dina celler inte är särskilt känsliga för glukos. Så även om du kanske har normala nivåer av glukos i blodet, du har symtom på hypoglykemi (trötthet, huvudvärk, hunger, irritabilitet, etc.). Och eftersom dina celler inte får den glukos de behöver, kommer dina binjurar frigöra kortisol för att öka mängden glukos tillgängliga för dem. Detta orsakar en kronisk stress, som jag beskrev ovan, som dämpar sköldkörtelfunktionen.Så här håller du blodsockret i en hälsosam intervall
Det är viktigt att förstå att om du har högt eller lågt blodsocker, har du förmodligen har någon grad av insulinresistens. Jag beskrev hur högt blodsocker orsakar insulinresistens ovan. Men insulinresistens kan också orsaka lågt blodsocker. Detta tillstånd, som kallas reaktiv hypoglykemi, uppstår när kroppen utsöndrar överskott insulin som svar på en hög kolhydrat måltid – vilket blodsocker att sjunka under det normala.I båda fallen är lösningen att se till att ditt blodsocker håller sig inom ett hälsosamt sortiment. Det finns två mål för att överväga. Den första är fastande blodsocker, vilket är ett mått på ditt blodsocker först på morgonen innan du äter eller dricker något. Jag definierar det normala intervallet för fastande blodsocker som 75 till 95 mg / dL. Även om 100 är ofta anses cutoff för normal, har studier visat att fastande blodsocker i mitten av 90-talet var prediktiva för framtida diabetes ett decennium senare. Och även om 80 mg / dL definieras ofta som cutoff på den lägre delen, massor av friska människor har fastande blodsocker i mitten till hög 70-talet (särskilt om de följer en kolhydratfattig diet).Den andra och mycket viktigare, mål efter måltid blodsocker. Detta är ett mått på ditt blodsocker 1-2 timmar efter en måltid. Flera studier har visat att efter måltid blodglukos är den mest exakta prediktorn för framtida diabeteskomplikationer och är den första markör (innan fasteblodsocker och Hb1Ac) för att indikera dysglycemia.

Normal postprandiala blodsocker en till två timmar efter en måltid är 120 mg / dL. De flesta normala människor är under 100 mg / dl två timmar efter en måltid.

Nu när vi vet målen, låt oss titta på hur man ska möta dem. Om du är hypoglycemic är din utmaning att hålla ditt blodsocker över 75 hela dagen. Det bästa sättet att göra detta är att äta en låg till måttlig kolhydrater diet (för att förhindra att svängningarna blodsockret jag beskrivit ovan) och att äta ofta, små måltider varje 2-3 timmar (för att säkerställa en kontinuerlig tillförsel av energi till kroppen.

Om du är hyperglykemiska är din utmaning att hålla blodsockret under 120 två timmar efter en måltid. Det enda sättet du kommer att kunna göra detta är att begränsa kolhydrater. Men hur låg Carb behöver du åka? Svaret är olika för alla. Du räkna dina egna kolhydrater tolerans genom att köpa en blodsockermätare och testa blodsockret efter olika måltider. Om du har ätit för många kolhydrater kommer blodsockret ligga över 120 mg / dL två timmar efter måltiden.

Jag rekommenderar starkt att du plockar upp en blodsockermätare om du har en sköldkörtel och / eller blodsocker problem. Det är det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att räkna ut hur mycket kolhydrater är säkert för dig att äta. Det finns massor av meter där ute, men en som får mycket goda rekommendationer är Relion Ultima. Det är ganska billigt, och teststickor är också billiga, det är där de stora kostnaderna ligger.

Slutligen, om du har dålig sköldkörtelfunktion är det viktigt att du vidtar åtgärder för att normalisera den. Som jag har beskrivit i denna artikel, fungerar cykeln i båda riktningar. Dysglycemia kan hämma sköldkörtelfunktionen, men sköldkörtelrubbningar kan orsaka dysglycemia och predisponerar dig till insulinresistens och metabolt syndrom.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Ämnesomsättning, Diabetes, sköldkörtel

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: