Sören Gyll och potatis i kost

Själv har Sören Gyll nu skalat bort den onyttiga maten och äter i stället en kost som rekommenderas av läkarna på Huddinge sjukhus. Det blir mycket fisk, hälsoyoghurt och gärna smoothies med tranbär.

–Problemet är att du ska tänka på det här när du är 30–40 år gammal men då är det få som känner motivationen. En del säger att de hellre lever gott och dör några år tidigare, men då inser de inte att de där sista tio åren kan bli en förskräckligt tråkig avslutning på livet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/soren-gyll-jag-var-svag-for-efterratter_6594830.svd

”Efter förmåga och omdöme skall jag vidtaga  anpassa dieten till gagn för de sjuka, och vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja”. – ur antikens läkared, även kallad Hippokrates ed. 

Redan för 15 år sedan fick Sören Gyll diabetes.

Varnade inte läkarna för fetma och hög BMI?

Varnade inte läkarna för att äta föda som innehåller stora mängder kolhydrater.

Potatis förvandlas till socker inom en halv timme i magen.

Kanske Sören Gyll bör  fråga sina läkare varför har de skrivit ut piller och sedan sovit gott i 15 år.

Beror detta på brister i läkarnas utbildning eller inkompetens?

I stan ser man unga människor med kläder som skall dölja magens fetma.

Vad säger deras läkare vid hälsokontroller?

Jag ser folk med diabetes och en amputerad ben äta rikligt med potatis till lunch.

Och ett stort glas lingon dricka eller öl.

Som typ 2 dibetes drabba, om jag äter två potatisar och en öl till maten går sockervärdet upp till över 10 efter en timme och över 8 efter 2 timmar.

Om jag låter bli potatis och dricker citronvatten får jag en värde under 7,8 och under 6.3 efter två timmar.

https://karlstorp.wordpress.com/2011/09/25/valja-kolhydrater-klokt/

https://karlstorp.wordpress.com/2011/03/05/hur-sanker-jag-blodsockret/

https://karlstorp.wordpress.com/2011/02/20/det-dolda-sockret/#comment-21

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Diabetes

Kommentera

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
