Prostata cancer, sätt an minska risken

Prostatacancer förebyggande: Sätt att minska risken
Det finns ingen bevisad prostatacancer förebyggande strategi. Men du kan minska din risk för prostatacancer genom att göra hälsosamma val, exempelvis motionera och äta en hälsosam kost.
Genom Mayo Clinic personalOm du är bekymrad över din risk för prostatacancer, kan du vara intresserad av prostatacancer förebyggande. Prostatacancer är den vanligaste cancerformen diagnosen hos män. Du kanske har vänner eller familjemedlemmar som har fått diagnosen prostatacancer, och detta kan göra att du undrar om vad du kan göra för prostatacancer förebyggande.

Det finns inget säkert sätt att förebygga prostatacancer. Studieresultat ofta i konflikt med varandra, och inga tydliga sätt att förebygga prostatacancer har uppstått. I allmänhet, läkare rekommenderar att män med en genomsnittlig risk för prostatacancer göra val som gynnar deras allmänna hälsa om de är intresserade av prostatacancer förebyggande.

Välj en hälsosam kost
Det finns vissa belägg för att välja en hälsosam kost som är låg fetthalt och full av frukt och grönsaker kan minska risken för prostatacancer, men resultaten från studien har inte alltid kommit överens. Om du vill minska risken för prostatacancer, överväga att försöka:

Välj en fettsnål kost. Livsmedel som innehåller fett är kött, nötter, oljor och mejeriprodukter, som mjölk och ost. I studier var män som åt mest fett varje dag en ökad risk för prostatacancer. Även om detta samband inte visar att överskottet av fett orsakar prostatacancer, vilket minskar mängden fett du äter varje dag har andra bevisad nytta, som att hjälpa dig kontrollera din vikt och hjälpa ditt hjärta. För att minska mängden fett du äter varje dag, begränsa feta livsmedel eller välj låg fetthalt sorter. Till exempel minska mängden fett du lägger till livsmedel vid matlagning, välj magrare köttbitar och välja låg fetthalt eller sänkt fetthalt mejeriprodukter.
Ät mer fett från växter än från djur. I studier som tittat på fett och risken för prostatacancer, var fett från djur som mest sannolikt att associeras med en ökad risk för prostatacancer. Animaliska produkter som innehåller fett är kött, ister och smör. När det är möjligt, använda växtbaserade fetter i stället för animaliskt fett. Till exempel laga mat med olivolja istället för smör. Strö nötter eller frön på din sallad istället för ost.
Öka mängden frukt och grönsaker du äter varje dag. Frukt och grönsaker är fulla av vitaminer och näringsämnen som tros minska risken för prostatacancer, även om forskningen inte har visat att något särskilt näringsämne är garanterat att minska din risk. Att äta mer frukt och grönsaker tenderar också att du har mindre utrymme för andra livsmedel, såsom fettrik mat. Öka mängden frukt och grönsaker du äter varje dag genom att lägga till ytterligare en servering av en frukt eller grönsak till varje måltid. Ät frukt och grönsaker för mellanmål.
Ät fisk. Fet fisk – som lax, sardiner, tonfisk och öring – innehåller en fettsyra som kallas omega-3 som har kopplats till en minskad risk för prostatacancer.Om du för närvarande inte äter fisk, prova att lägga den till din kost.
Minska mängden mejeriprodukter du äter varje dag. I studier, män som åt mest mjölkprodukter – hade varje dag den högsta risken för prostatacancer – såsom mjölk, ost och yoghurt. Men resultaten från studien har varit blandade, och riskerna med mejeriprodukter tros vara liten.
Drick grönt te. Studier av män som dricker grönt te eller ta grönt te som ett komplement har funnit en minskad risk för prostatacancer. Om du gillar att dricka te, överväga att välja grönt te.
Prova att lägga till soja till din diet. Dieter som innehåller tofu – en produkt tillverkad av soja bönor – har kopplats till en minskad risk för prostatacancer.Det finns tankar om att dra nytta av soja kommer från ett särskilt näringsämne som kallas isoflavoner. Andra källor av isoflavoner inkluderar bönor, kikärter, linser och jordnötter.
Drick alkohol med måtta, om alls. Om du väljer att dricka alkohol, begränsa dig till högst en drink eller två varje dag. Det finns inga klara bevis för att dricka alkohol kan påverka risken för prostatacancer, men en studie fann män som drack flera drinkar varje dag under många år hade en ökad risk.

Bibehålla en hälsosam vikt
Män med ett body mass index (BMI) på 30 eller högre anses vara överviktiga.Att vara överviktig ökar risken för prostatacancer. Om du är överviktiga eller feta, arbeta för att gå ner i vikt. Du kan göra detta genom att minska antalet kalorier du äter varje dag och öka mängden motion du gör.

Om du har en hälsosam vikt, arbeta för att bibehålla den genom att utöva de flesta dagar i veckan och välja en hälsosam kost som är rik på frukt, grönsaker och fullkornsprodukter.

Motion flesta dagar i veckan
Studier av motion och risken för prostatacancer har oftast visat att män som tränar kan ha en minskad risk för prostatacancer. Men inte alla studier har enats om. Motion har många andra hälsofördelar och kan minska risken för hjärtsjukdomar och andra cancerformer. Motion kan hjälpa dig att behålla din vikt, eller det kan hjälpa dig gå ner i vikt.

Om du inte redan utövar, boka tid hos din läkare för att säkerställa att det är OK för dig att komma igång. När du börjar träna, gå långsamt. Lägg till fysisk aktivitet på dagen genom att parkera bilen längre bort från vart du ska, och försök ta trapporna istället för hissen. Sikta på 30 minuters motion flesta dagar i veckan.

Tala med din läkare om din risk
Några män har en ökad risk för prostatacancer. För dem med en mycket hög risk för prostatacancer, kan det finnas andra alternativ för att minska risken, till exempel mediciner. Om du tror att du har en hög risk för prostatacancer, diskutera det med din läkare.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Prostata, Prostata cancer, Prostatacancer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: