Att gå ner i vikt

Enligt forskarna är det lätt att gå upp i vikt omedvetet från en mycket liten obalans i antalet kalorier som förbrukas och används som energi av kroppen. Bara 10 extra kalorier per dag är allt som behövs för att höja kroppsvikt en vanlig människa med 20 pounds i 30 år, skrev författarna.

Dessutom kommer samma ökning i kalorier resultera i mer pounds vinnas genom en tyngre person än med en mager en – och en större andel av den vikt som gjorts av tyngre person kommer att kroppsfett. Detta händer eftersom muskelmassa (muskler, ben och organ) använder mer kalorier än samma vikt i fett.

I en intervju sade Dr Hall den långvariga antagandet att skära 3500 kalorier kommer att producera ett enda kilo viktminskning på obestämd tid är felaktig och kan producera nedslående resultat både för bantare och för politiska förändringar som den föreslagna skatten på sockerhaltig dryck.

Om 3500-kalori regel konsekvent tillämpas i verkliga livet, skulle det resultera i dubbelt viktminskning som den nya modellen förutsäger, skrev författarna. Detta bidrar till att förklara varför även de mest flitiga dieters ofta misslyckas med att nå mål viktminskning som baserades på den gamla regeln.

Ett mer realistiskt resultat, sade han, är att klippa ut 250 kalorier per dag – mängden i en liten chokladkaka eller en halv kopp premie glass – skulle leda till en viktminskning på ca 25 pounds över tre år med halv att förlust uppstår det första året.

Många människor blir avskräckta när viktminskning avtar trots att de fastnar religiöst till sin kost, men Dr Hall sade en gradvis förlust är nästan alltid mer effektivt eftersom det ger nya kost-och motionsvanor för att bli en bestående livsstil.

Ändå skulle feta människor att klippa ut mer kalorier för att gå ner i vikt än det tog att få den extra pounds. Trots att nå en vikt på 220 pounds kan ha orsakats genom att konsumera, säg, 250 kalorier mer än användes varje dag, att förlora denna vikt kräver mycket större minskningar i kaloriintag. Enligt Dr Hall: s beräkningar, är en extra 220 kalorier per dag upprätthålla nu den nya högre vikt.

För befolkningen att återvända till genomsnittet kroppsvikt av 1970-talet, feta individer, som numera utgör 14 procent av befolkningen, skulle behöva klippa ut mer än 500 kalorier per dag, den nya modellen visar.

Dr Hall noterade att typiska viktminskningsprogram leda till betydande förluster under en period av sex till åtta månader, följt av en gradvis viktökning under åren som följer. När viktminskning platåer på sex till åtta månader – ”vilket händer med alla dieter”, sa han – många dieters börjar omedvetet att äta lite mer.

Även konsumerar en extra 100 kalorier per dag inte skulle dyka upp direkt som viktuppgång, det gör det med tiden. Och det händer mer långsamt för den överviktiga personen än för någon som är mager, Dr Hall sade, eftersom den feta personens kropp kräver mer kalorier för att hålla extra pounds.

http://www.nytimes.com/2011/09/20/health/20brody.html?src=me&ref=general

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: