Sänkt LDL med Havre, Grön Te, Korn, Sojabönor, Psyllium

Havre:
Kostfiber spelar en viktig roll för att upprätthålla vår hälsa och skydda oss mot många sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdom. Havre, havrekli och havregryn innehåller en specifik typ av fiber som kallas beta-glukan. Det är en löslig fiber som hjälper till att minska LDL (dåligt kolesterol). En av de speciella saker om hur havre arbete till skillnad från andra fibrer är att det minskar bara onda kolesterolet medan nivåerna av det goda kolesterolet (HDL) förblir oförändrade. Detta innebär ett ännu bättre förhållande mellan totalkolesterol och HDL, vilket garanterar bättre skydd mot hjärtsjukdomar. Havremjöl är den enda fullkorn mat erkänts av FDA för att sänka kolesterol och risken för hjärtsjukdomar och därmed gör sin talan som ett hjärta skyddande ingrediens i livsmedel etiketter. Studier visar också att individer med högt kolesterol (över 220 mg / dl), förbrukar bara 3 gram lösliga havrefiber per dag (ett belopp som finns i en skål med havregryn) brukar sänker totalkolesterol.Sojabönolja:
Sojaprotein skyddar mot olika hjärtsjukdomar och hyperkolesterolemi som det minskar LDL (dåligt kolesterol) signifikant ökar HDL (goda kolesterolet) och förhindrar oxidation av dåligt kolesterol för att förhindra oxidation i blodkärlen.Grönt te:
Flera studier har visat att dricka antingen grönt eller svart te kan sänka halten kolesterol, blodtryck och hämmar koagulering av blod, vilket ger ett visst skydd mot hjärt-kärlsjukdomar. Även grönt te fördelarna uppstår katekinerna, svart te fördelar uppstår theaflavins, som båda hämmar oxidation av det onda kolesterolet LDL. Te innehåller betydande mängder av folsyra. Folsyra minskar risken för hjärtsjukdomar och cancer. En person kunde få upp till 25 procent av RDI för folsyra genom att dricka fem koppar om dagen.

Korn (”jau”):
Flera vetenskapliga undersökningar har funnit att korn har några unika hälsofrämjande effekter, särskilt för hjärtat. Dess kolesterol kämpar effekter tycks vara ännu mer lovande än havre. Studier visar att korn kan sänka kolesterolnivåerna så mycket som 15 procent hos personer med förhöjda kolesterolnivåer.
Liksom havre är korn också en bra källa till ”beta glukan”, en vattenlöslig form av fiber, som tycks hämma fett och kolesterol absorption från tarmen. Fibern tenderar att binda gallsalter, vilket ökar kolesterol avlägsnas från kroppen, och fettlösliga ämnen, tokotrienoler (vitamin E) verkar undertrycka kolesterolsyntesen i levern.

Psyllium skal:
Den gamla goda ”Isabgol” är hög i olösliga fibrer (hemi-cellulosa) och lösliga fibrer. Psyllium har också varit kända för att ställa ut hjärt-skyddande roll eftersom det hjälper att sänka kolesterolhalten i blodet, speciellt de oönskade bråkdel av serumkolesterol, lowdensity lipoprotein (LDL), triglycerider, apo-lipoprotein B och minskar inflammation. Kolesterolsänkande egenskaper psyllium kan tillskrivas dess höga fiberinnehåll och närvaro av beta-sitosterol (en fytokemisk). Google translation

Källa:

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: