Insulinresistens – vad skall man äta?

Insulinresistens kännetecknas av höga fasta insulinnivåer, med en fördröjd socker.

Denna oförmåga att effektivt hantera stora mängder av socker kan skapa många hälsoproblem.

Patienter tenderar att ha ökat bukfett med förhöjda triglycerider, med ökade LDL (det dåliga kolesterolet), minskade HDL (det goda kolesterolet) och andra avvikelser som följer av insulinresistens.

Sträva efter en kost som innehåller högst 35% av fett.

En sund balans mellan intaget av kolhydrater / protein där förhållandet är 2:1.

Det betyder att om 30 gram kolhydrater förbrukas, bör det vara balanserat med 15 gram protein vid varje given måltid.

Sträva efter låg fetthaltig protein som kyckling eller kalkonbröst, tonfisk, och äta rött kött bara 2-3 gånger i veckan.

Mjölk och bönor kan betraktas som en källa till protein, men för insulin resistenta människor, rekommenderas inte.

För en insulinresistent kost bör man förbruka inte mer än 32 gram kolhydrater inom två timmars intervall.

Om mer äts lagras det som överflödigt fett.

Fenomenet är känt som ”2 timmars fett fönster”.

När det gäller protein kan det ätas när som helst.

Hypoglykemisker ska äta små, täta måltider för att kontrollera socker fluktuationer.

Vid kroniskt hunger ät grönsaker, nötter, yoghurt eller ägg.

Kosten bör innehålla fett (20-30%), protein (20-30%) och kolhydrater (40-60%).

Protein: Magert kött, fisk (tonfisk, lax, makrill, sardiner), skaldjur. För kött, är det bästa frigående eller vilda, eftersom djur tenderar att ha mindre fett och mer av välgörande oljor som omega 3-fettsyror.

Ägg är bra, men högt i fetthalt, så äter inte mer än sju ägg i veckan.

Grönsaker: De flesta grönsaker är bra utom majs och vit potatis.

Frukt: Grapefrukt, plommon, äpplen och persikor, men inte mer än en halv kopp servering.

Två portioner frukt om dagen är att föredra, tillsammans med några proteiner som saktar ner snabbt socker till blodomloppet.

Bär är det bästa att äta för en insulinresistens diet.

Fiberrika livsmedel: En hög fiber diet är ett måste för någon form av hälsosam kost,.

Undvik säd mat som bröd, pasta, tortillas, kex, även popcorn, etc. fullkornsprodukter bör konsumeras i små mängder, och ”vit” raffinerade produkter bör undvikas.

Baljväxter, som nötter, bönor och sojaprodukter med lågt glykemiskt index är alla bra mat i lagom mängd.

Undvik produkter sötade med fruktos, sackaros, eller hög majssirap .

Se: www.heartlandnaturopathic.com / irdiet.htm

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Diabetes

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: