Diabetes, kolesterol och triglycerider

Diabetes och effekten av kolesterol i kroppen.

Kolesterol är ett ämne som vår kropp producerar naturligt – ett vax tjock som material som finns i alla celler (höger från huden till hjärnan) och är avgörande för deras funktion.

Detta fett reglerar våra hormoner, återskapar nya celler, underlättar matsmältningen, bygger ett friskt nervsystem.

Kroppen producerar kolesterol i precis rätt mängd som vi behöver.

Men uppstår problemet när vi konsumerar för mycket fett från vår kost.

En kombination av detta och genetiska faktorer, kan leda till andra allvarliga hälsoproblem. ”Att ha höga kolesterolvärden visar att det finns en risk för stroke och hjärtsjukdom.

Din hälsa i siffror …

Precis som olja inte blandar i vatten, kan kolesterol inte inte i blodet.

Det färdas genom blodomloppet genom att binda med proteinmolekyler som kallas lipoproteiner.

High density lipoprotein (HDL) är en tät kompakt partikel som transporterar kolesterol till levern, där kroppen gör sig av med det.

Därför är det bra att ha högre HDL nivåer.

Low density lipoprotein är en större, mindre tät partikel som tenderar att stanna kvar i blodet.

Detta LDL är den skyldige bakom hjärtinfarkt och stroke eftersom den kombinerar med andra ämnen i blodet och täpper till artärerna.

Din HDL eller ”goda” kolesterolet bör vara över 60 mg / dl. 

LDL eller ”onda” kolesterolet bör vara under 130 mg / dl. 

Helst skulle en normal frisk total kolesterol läsning vara allt under 200 mg/dl. 

Fetter i kroppen lagras också som triglycerider och transporteras genom blodomloppet av VLDL (Very Low Density Lipoprotein). D

Din triglycerid eller VLDL nivåer bör ligga under 150 mg / dl.

”Träning är det enda sättet att öka din HDL nivåer.

Även en halvtimmes promenad om dagen kan se till att ditt kolesterol är under kontroll.

En bra kost, rik på färskvaror, frukt, fullkorn och grönsaker och lite fett och mejeriprodukter kan hjälpa till att reglera ditt LDL och triglyceridnivån. ”

Göra smarta kost val

Forskar vid Cleveland Clinic Wellness Institute, USA, har fastställt att göra smarta val i din dagliga kost kan bidra till att minska LDL och ökar HDL-nivåer, vilket minskar totalkolesterol med så mycket som 20 procent!

Fokus i studien säger, ska vara på växtbaserade livsmedel, bland annat frukt, grönsaker, nötter och fullkornsprodukter.

Undvik rött kött, förpackat och förädlade livsmedel, och färdiga mixar.

Forskare från Florida State University har funnit att kvinnor som konsumerar äpplen varje dag befanns ha i genomsnitt 23 procent minskade LDL nivåer inom sex månader.

Dessa kvinnor såg också en anmärkningsvärd 4 procent ökning av HDL (goda kolesterolet) också.

Kontrollera stress

Den medicinska tidskriften Health Psychology publicerade nyligen en studie som hävdade att människor som har väldigt stressiga arbeten eller ansikte svår stress i deras personliga liv var tre gånger större sannolikhet att få högre LDL än andra.

Eftersom stress är en oundviklig del av våra liv, hantera den på ett effektivt, genom meditation eller yoga är kritisk.

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Diabetes

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: