Förslag till diabeteskost


  • -Undvik alla söta drycker. Vatten är en utmärkt måltidsdryck. Kaffe och vin i måttlig mängd är också ok, de påverkar inte diabetessjukdomen negativt.
  • -Ät en allsidig kost enligt tallriksmodellen, men minska radikalt på potatis, pasta, ris, bulgur och andra kolhydrater. Fyll istället tallriken med grönsaker och gärna en fet sås.
  • -Du behöver inte äta margarin och andra så kallade light-produkter, vanligt smör och grädde ger bra mättnad. Regelbundet intag av fleromättat fett från ex rapsolja och fet fisk är också nyttigt.
  • -Frukt innehåller en del bra vitaminer, men också ganska mycket fruktsocker, frukt lämpar sig därför till efterrätt max en gång per dag.
  • -Den som önskar gå ned i vikt kan begränsa kolhydraterna ännu mer, exempelvis undvika även bröd. Den som däremot har ett tungt kroppsarbete eller bedriver aktiv träning kan behöva en högre dos kolhydrater i kosten.
  • -Obs att blodsocker-sänkande medicin ofta behöver minskas vid låg andel kolhydrater i kosten. Radikala kostomläggningar bör därför göras under regelbunden provtagning.

Ovanstående enkla exempel på kostråd vid diabetes är tyvärr fortfarande alltför kontroversiellt för många inom vården, men jag tror att en omsvängning är på väg. Vi är fler och fler som övergår till lågkolhydratkost.

Se:

http://diabetesdoc.bloggsida.se/

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Diabetes

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: