Fötter, feet

Goda råd från Pina Nilsson i Expressen:

9 foträta tips:

1. Låt fötterna andas! Gå utan skor MINST en timme per dag.
2. Friska fötter går i låga skor, med stadig klack som ger stöd med sulor i naturmaterial som andas, som läder och bomull.
3. Tvätta fötterna noga som skydd mot bakterier och svamp.
4. Håll torrt och svalt! Uppluckrad hud pga av slarvig torkning är vanligt och kan leda till fotsvamp. Salubrin hjälper om du börjar få besvär. Kvalmiga, trötta sommarfötter mår extra gott av att smörjas in med uppiggande, kylande krämer.
5. Gnid in med citron ibland! Citronens olja är mjukgörande och före- bygger sprickor och bakterier.
6. Klipp naglarna rakt. För spetsiga eller runda hörn ökar risken för nageltrång. Inte för kort! Nageln ska skydda tåspetsen
7. Fila naglarna i riktning mot tåspetsen. Såga inte, då försvagas nageln.
8. A-, B- och D-vitamin är bra för naglarna.
9. Släta ut förhårdnader med sandpappersfil eller Vitrys vidunderliga keramikfil! Pimpsten är bra mot små förhårdnader och torra fläckar.

Hemmaspa för trötta fötter


Bada fötterna
och vristerna i varmt vatten (inte hett) i 15 minuter eller mer. Gärna med fotsalt som öppnar hudens porer. Njut av en kopp örtte eller ett glas vin, luta dig tillbaka och dröm dig bort… Varför inte ute i sommarsolen!
Unna dig en fotpeeling då och då. När död hud poleras bort tar huden bättre upp fukt och näring. Skrovliga tassar blir lena och tjusiga! Finkornig, torr skrubb är bättre än geggig.
Växla mellan varma och kalla bad för att förbättra blodcirkulationen.
Massera ofta och varsamt med en skön kräm (ej mellan tårna!). Eller be din partner göra det. Fot- massage är intensiv njutning, sätter fart på fötternas blodcirkulation och smörjningssystem. Spänningar i kropp och själ löses upp med varje strykning. Varma sommarklippor blir en perfekt ”massagebänk”.
På kvällen: Smörj dem med en extra närande och fuktgivande kräm. Trä på bomullssockor, kryp ner mellan lakanen. Medan du sussar får fötterna en dunderkur.

http://www.expressen.se/halsa/1.2109961/behall-sommarfotterna

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i bra för hälsa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: