Hudvård, skincare

Helena Nyblom

Ålder: 42 år.

Yrke: Läkare, specialist i psykiatri, medicine doktor med en avhandling inom internmedicin.

Aktuell: Med boken ”Vägen till friskare hud” (Bonniers) som kommer i slutet av augusti.

Har tidigare givit ut: ”Supermat, vägen till ett friskare liv” och ”Livskraft – din hälsa, kost & hormonbalans”.

Familj: Maken Gert, två tvåmånaders tvillingpojkar, tre vuxna bonusbarn.

Bor: I Oslo och Göteborg.

Bästa hudvårdsprodukten: Solkräm.

Äter helst: Fisk och skaldjur.

Helenas bästa råd för huden

» Rök inte.

» Sola inte.

» Sov mycket.

» Ät mycket frukt och grönt och olivolja.

» Använd hudvårdsprodukter som är pH-balanserade, med pH-värde nära 5,5.

» Använd inga parfymerade produkter.

» Smörj in dig väl med fuktkräm.

» Använd gärna ett antioxidant­serum med C- och E-vitamin.

» Peeling ibland.

Mat som är bra för hyn

» Blåbär, liksom hallon, jordgubbar och andra mörkröda bär – ger oss starkare hud.

» Paprika, vinbär och apelsiner – C-vitamin är nödvändigt för vi ska kunna tillverka kollagen.

» Broccoli – hjälper huden att reparera solskador.

» Lax och andra feta fiskar – ger oss omega-3 och därmed vackrare hy. Den som inte äter fisk och skaldjur bör ta omega 3-tillskott.

» Tomater – uppvärmda ger de oss mer av det nyttiga lykopenet som fungerar som en inre solskyddsfaktor.

» Spenat – skyddar också mot solens uv-ljus.

» Olivolja – håller huden fräsch och minimerar rynkorna.

Symtom på solskador

Tjock, läderartad hud. Men huden kan också bli tunnare, vilket leder till små rynkor.

Pigmentfläckar, samt områden som saknar pigment.

Ytliga små kärl och fina ådernät i ansiktet.

Förstorade porer.

Slapp hud.

Åldersvårtor.

Röda, fjällande hudförändringar.

Hudcancer.

Visste du att …

En vuxen människa har cirka två kvadratmeter hud.

Det viktiga vitamin D, som huden bildar tillsammans med solens ljus, spelar stor roll för vår hälsa. Men det räcker med att vistas i solen 15–30 minuter om dagen för att kroppen ska bilda tillräckligt med D-vitamin.

I en ung hud består cirka sjuttio procent av huden av kollagen. Sedan minskar kollagenmängden med tio procent per tioårs­period.
Formulärets överkant

De nyttiga omega 3-fettsyrorna från fet fisk och linfrön kan inte bara lindra depressioner – de kan också ge lyster åt hyn. Blåbär som är bra för ögonen och kan göra oss smarta, kan – liksom tomater, spenat, jordgubbar och andra mörkröda bär – stärka kollagenproduktionen och skydda oss mot solens uv-ljus, som är en av de främsta orsakerna till rynkor. Te, liksom plommon och äpplen, kan också ge smidigare hud, medan socker, vitt mjöl och mättat fett har negativa effekter på huden och gör den mer känslig för solen.

Kropp och själ – allt hänger ihop. Det som är bra för hjärnan är också bra för huden. Det påpekar läkaren Helena Nyblom, som nu skrivit en bok om saken, ”Vägen till friskare hud”.

Annons:

– Kostens betydelse för huden är underskattad. Egentligen är det ju rätt självklart att det vi äter inte bara påverkar våra inre organ utan också vår hud.

Det är inte en skönhetsbok Helena Nyblom skrivit, det är hon noga med att påpeka. Inte heller är det en bok om hudsjukdomar.

– Det jag vill visa är att huden inte bara är en förpackning. Den är kroppens största organ och ett viktigt sådant. Genom att titta på huden kan man som läkare avläsa väldigt mycket om hur en människa mår. Som kvinna tycker jag dessutom att huden är extra spännande.

Livsstilsfaktorer som mat, sömn och motion påverkar hudens åldrande enormt och man ska inte underskatta behovet av att känna sig fräsch.

Huden kan avslöja allt från hormonrubbningar och skador på inre organ till själslig hälsa, påpekar Helena Nyblom.

– Självklart kan man ha hudproblem utan att för den skull ha and­ra fysiska eller psykiska sjukdomar. Men huden kan säga mycket om till exempel vår hormonbalans, hjärtfunktion, allergier, läkemedelsbiverkningar, dålig mat och sömnbrist.

Vid hjärtproblem blir man ofta svullen, särskilt benen kan bli vätskefyllda. Sten eller sjukdom i gallgångarna ger en gulfärgad hud och gulfärgade ögonvitor. Leversjukdom kan ge fett­inlagring under ögonen. När östrogenhalten minskar blir huden tunnare och mer rynkig (särskilt runt munnen och ögonen), progesteronbrist kan ge svullen och röd hud medan brist på det ämnesomsättningshormon som bildas i sköldkörteln kan ge torr och blek hud och svullna ögonlock.

Dessutom är huden starkt kopplad till vår hjärna. På engelska kal­las det för the brain – skin/beauty connection.

Brist på de nyttiga omega 3-fettsyrorna kan vara en bidragande orsak till både hudproblem och psykiska problem, menar Helena Nyblom.

Hjärnceller och hudceller kommer från samma typ av grundceller som bildas i fosterstadiet, och patienter med svåra depressioner har ofta problem med hyn. Efter några månader med mycket omega 3-rik mat som lax och and­ra feta fiskar, skaldjur, valnötter, rapsolja, krossat linfrö och gröna bladgrönsaker, kan såväl hudproblem som nedstämdhet och koncentrationssvårigheter bli bättre – det är hennes erfarenhet.

Proteiner får många vegetarianer och bantande kvinnor inte i sig tillräckligt av. Proteiner är viktigt bland annat för att tillväxthormonet i kroppen ska kunna verka. Tillväxthormon har en reparerande effekt på väldigt många organ i kroppen. Cellförnyelsen kräver tillgång på protein av hög kvalitet, som finns i till exempel ägg, fet fisk, kyckling, kalkon, skaldjur, linser, mandlar, keso och yoghurt. Vegetarianer kan välja sojabönor. God sömn och träning gör att mer tillväxthormon bildas. För mycket alkohol hämmar där­emot insöndringen av tillväxthormon, och ger en plufsig och rödbrusig hy, särskilt runt ögonen.

För mycket socker och snabba kolhydrater gör att hudens stödje­vävnad, kollagenet, bryts ner snabbare. Vilket gör att huden ser rynkig ut i förtid. Processen kallas glykolisering, och kan bidra till en rad olika sjukdomar.

Stress och oro påverkar också huden negativt, hormoner som till exempel stresshormonet kortisol kan bidra till bland annat acne. I boken beskriver Helena hudens uppbyggnad, funktion och åldrande. Liksom vad man själv kan göra för att få en bättre hud, efter sina genetiska förutsättningar.

– Enligt många experter är tjugo procent av hudens åldrande genetiskt betingat, resten går att påverka med vår livsstil.

Främst handlar det förstås om att akta sig för solen. Bästa antirynkkrämen är ett solskydd.

– Själv är jag mycket försiktigt i solen, har alltid solskyddskräm på mig, och är jag på stranden ligger jag alltid under parasoll. Jag har inget behov av att vara solbrun.

Jordgubbar kan vi passa på att äta mycket av nu på sommaren.

– Jordgubbarnas ellagsyra, som också finns i till exempel björnbär, hallon och hjortron, skyddar kollagenet från solens skadliga effekter.

Blåbär kan vi också äta mycket av. Det blå färgpigmentet antocyanin, som finns i blåbären, skyddar både våra hjärnceller från att åldras i förtid och bidrar till att stärka huden.

Genom att äta upphettade tomatprodukter (och vattenmelon) får man i sig lykopen, och kan bygga upp en inre solskyddsfaktor. Krämer som innehåller vitamin C och E kan också skydda hudcellerna från att skadas av de fria syreradikaler som solens uv-strålar bildar. E-vitamin finns det mycket av i solrosfrön, mandlar, nötter och olivolja till exempel. Vitamin A, som finns i bland annat äggula, torkade aprikoser, lax, morötter och spenat, motverkar torr och fjällande hy.

Har man redan solskador kan krämer med retinoider (vitamin A) reparera en del av dem.
Helena Nyblom har gått en europeisk utbildning för läkare i ”anti-ageing-medicine” – ett ämne som det ännu inte går att ta någon svensk examen i, men som hon tror kommer att bli en medicinsk specialitet även här om några år. Men hon föredrar att kalla det förebyggande medicin.

– Det som intresserar mig är inte sådant som injektioner med tillväxthormoner, utan hur man kan utnyttja matens läkande krafter, förebygga sjukdomar och därmed fördröja åldrandet. Sjukvården är fortfarande så sjukdoms­fokuserad. Förebyggande medicin skulle kunna bli en av de allra viktigaste specialiteterna. – Astrid Johansson i DN

VD: QMI Quality Management Training Institute

Publicerat i Bra för huden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet
%d bloggare gillar detta: