E330 är inte ett naturligt ämne

På Livsmedelsverkets sida understryker man att citronsyra är ett naturligt ämne i bär och frukt. Samt att det produceras naturligt i kroppen. Som vanligt hävdar verket E-ämnets säkerhet med att det är godkänt av EFSA och att det handlar om mycket små mängder.

Helt utan hänsyn till ”cocktaileffekten”; den mängd du kan få i dig över en dag, genom att syran är en av livsmedelsindustrins mest använda tillsatser som antioxidant/konserveringsmedel. Förekommer även i KRAV-märkta varor!

Förmodligen är det inte den naturliga syran som är problemet vid överkänslighet, utan den artificiella som livsmedelsindustrin använder (ofta från Kina).

http://newsvoice.se/2016/07/10/citronsyra-ingen-forsiktighetsprincip-pa-livsmedelsverket/

Publicerat i Uncategorized

Allergi – se upp med dessa ämnen!

Allergiframkallande ämnen

Lista över allergiframkallande ämnen
Ingredienser som bör undvikas
Vi har ställt samman en lista över allergiframkallande ämnen som är vanliga i hälso-, skönhets- och rengöringsprodukter, som är kända för att förvärra astma, eksem och dermatit. Hänvisa till den här listan i butiken och undvik följande ämnen, så blir det lättare att hålla sig frisk.

Konserveringsmedel
Methyldibromo glutaronitrile (MDBGN)
Bromo-nitro-propane-diol (Bronopol) – frigör även formaldehyd
Iodopropynyl butylcarbamate (IPBC)
Paraformaldehyde
Sodium hydroxymethylglycinate
Formaldehyde
Kathon

Formaldehydfrigörande ämnen
Methylchloroisothiazolinone
Methylisothiazolinone
Diazolidinyl urea
Imidazolidinyl urea
Quaternium-15
DMDM hydantoin
Methenamine
Lanolin (unpurified)
Nickel
Kathon
Camphor (benzylhemiformal)

26 ämnen som är kända för att orsaka allergi Alpha-Isomethyl Ionone
Amyl Cinnamal
Amylcinnamyl Alcohol
Anise Alcohol
Benzyl Alcohol
Benzyl Benzoate
Benzyl Cinnamate
Benzyl Salicylate
Butylphenyl Methylpropional
Cinnamal
Cinnamyl Alcohol
Citral
Citronellol
Coumarin
Eugenol
Evernia Prunastri (gällavsextrakt)
Evernia Prunastri (gällavsextrakt)
Farnesol
Geraniol
Hexyl Cinnamal
Hydroxycitronellal
Hydroxyisohexyl 3-cyclohexene Carboxaldehyde
Isoeugenol
Limonene
Linalool
Methyl 2-Octynoate

Hormonstörande ämnen
UVA (Butyl methoxydibenzoylmethane)
UVB (PEG-25 PABA)
4-methylbenzylidenecamphor (4-MBC)*

 

Övriga
Butylparaben*, konserveringsmedel
Isobutylparaben*, konserveringsmedel
Propylparaben*, konserveringsmedel
Ftalater, mjukgörare och denatureringsmedel

* För närvarande endast misstänkt

http://www.neutral.se/article/detail/657123/allergiframkallande-aemnen

 

Publicerat i Uncategorized

Produkten kemiskt framställt citronsyra

 

Citronsyra är en helt biokemisk produkt som inte har något med saften från citroner att göra. Framställs genom att svampar och mögel, bland annat svartmögel Aspergillus Niger matas med en sockerlösning, ofta framställt av majs. När svamparna och möglet “äter” sockret produceras bland annat citronsyra.

Aspergillus
Ser smarrigt ut va? Mums med svartmögel …
Det verkar som att industriellt framställd citronsyra skapar korsreaktioner med andra ämnen och eldar på andra allergier som pollen- och pälsdjursallergi, men även eksem och andra hudproblem. Är du känslig för mögel ska du absolut undvika citronsyra!

Många vittnar genom egna upplevelser att de blivit sympotomfria från sina allergier om de uteslutit citronsyra. Dessa personer har alltså inte allergi mot riktiga citroner. Kemisk citronsyra finns i mängder av produkter några exempel (jag tar även upp icke-lchf/paleo alternativ eftersom jag vet att många ger resten av familjen ”vanlig mat”:

Kryddblandningar
Ketchup/senap/dressingar/färdiga såser
Krossade tomater/tomatpuré
Buljong
Torkad frukt
Juicer, läsk och saft
Godis
Glass
Smaksatt yoghurt
De flesta hud och hårvårdsprodukter
Städprodukter
Tvätt- och sköljmedel
Kosttillskott och mediciner
Ofta i gröna oliver, läs noga
Fryst fisk
Färdiga köttbullar och liknande halvfabrikat
Exempel på saker som innehåller citronsyra som man kanske inte tänker på:

Dessa oliver (och väldigt många gröna framförallt) innehåller citronsyra.
Dessa oliver (och väldigt många gröna framförallt) innehåller citronsyra.
Dessa och alla andra i olja jag kollat på innehåller citronsyra. Välj de ekologiska torkade och lägg in dem själv istället!
Dessa och alla andra i olja jag kollat på innehåller citronsyra. Välj de ekologiska torkade och lägg in dem själv istället!
Hemsk fisk det här Pangasius. Ska skriva ett inlägg om bara den. Den ska undvikas till varje pris eftersom den odlas i diken, och innehåller mycket gifter plus att odlingarna utarmar markerna. Bojkott!! Många frysta fiskar och skaldjur innehåller citronsyra, pass på!
Hemsk fisk det här Pangasius. Ska skriva ett inlägg om bara den. Den ska undvikas till varje pris eftersom den odlas i diken, och innehåller mycket gifter plus att odlingarna utarmar markerna. Bojkott!! Många frysta fiskar och skaldjur innehåller citronsyra, pass på!
Jag är extremt känslig för citronsyra har jag märkt. Mina handeksem blossar upp över natten och jag får blåsor och sedan sår som tar veckor att läka. Jag rekommenderar starkt att undvika detta för att få ett friskare och renare liv, även om du inte äter lowcarb alltså, jag är extra noga när det gäller mina barn eftersom deras kroppar är känsligare än vuxnas.

Dessa E-ämnen ska du undvika: E330, E331, E332, E333 och E380.

Citron och naturligt framställd citronsyra har alltså inte denna effekt och påverkan på kroppen. Om citronsyran är naturlig står det oftast på innehållsförteckningen eftersom det ses som ”något extra”. Det är nämligen mycket dyrare än den kemiskt framställda som är superbilligt och därför mycket vanligare.

http://lesscarbs.se/giftfri/varfor-du-ska-undvika-kemiskt-framstalld-citronsyra/

 

Publicerat i Uncategorized

Tarmar ovh hälsa

Home Remedies for Colon Cleansing

January 29th, 2016
The colon, a part of the digestive system, is responsible for extracting water, salt, vitamins and nutrients from indigestible food matter, processing food that was not digested in the small intestine, and eliminating solid waste from the body.

However, when it does not function properly, it begins to absorb toxins instead of eliminating them, thereby causing problems like headaches, bloating, constipation, gas, weight gain, low energy, fatigue, and chronic illnesses.

colon

These problems can also be caused by undigested foods (most foods that we eat today are loaded with additives, preservatives and other chemicals) that leads to buildup of mucus in the colon, producing toxins that poison the body.

However, with the help of colon cleansing, you can easily get rid of harmful toxins and promote healthy intestinal bacteria. It will also help increase your energy and improve the body’s absorption of vitamins and nutrients. There are many treatments available for colon cleansing. But for many people, the best options are simple, natural home remedies.

home remedies for Colon Cleansing

Here are the top 10 home remedies for colon cleansing. Before starting any colon cleansing program, consult your doctor for proper guidance, especially if you are taking any medications or suffering from any health condition.
1. Water

For colon cleansing, the best thing you can do is drink plenty of water. It is essential to drink at least 10 to 12 glasses of water in a day. Regular consumption of water will give your body the liquid and lubrication required to flush out the harmful toxins and waste from the body in a natural manner.

Drinking plenty of water will also stimulate the natural peristaltic action, helping the food to move through the digestive system. Also, water is essential to keep your body well hydrated. Along with water, you can also drink fresh fruit and vegetable juices.

2. Apple Juice

Fresh apple juice is one of the best home remedies for colon cleansing. Drinking apple juice regularly encourages bowel movements, breaks down toxins and improves the health of liver as well as the digestive system. Freshly squeezed apple juice provides the best results, but if it is not available, you can use packaged organic apple juice.

Start your day with one glass of unfiltered apple juice.
After 30 minutes, drink one glass of water.
Repeat this routine several times throughout the day and continue for three days. In between, you can also drink one glass of prune juice. When following this remedy, it is advisable to avoid solid foods.
3. Lemon Juice

Lemon has antioxidant properties and its high vitamin C content is good for the digestive system. Hence, lemon juice can be used for colon cleansing.

Mix the juice of one lemon, a pinch of sea salt and a little honey in a glass of lukewarm water. Drink this solution on an empty stomach in the morning. This will help you to enjoy more energy, better bowel movement and better skin condition.
Add two tablespoons of fresh-squeezed lemon juice to a glass of apple juice. Drink it three or four times a day. This will thin out the mucous in the bowel.
Follow either of these remedies for a few days.

4. Raw Vegetable Juice

For colon cleansing, it is essential to keep away from processed and cooked food for one or two days. Instead of solid food, drink fresh vegetable juice several times a day. Green vegetables, in particular contain chlorophyll that helps remove toxins. Also, the vitamins, minerals, amino acids, and enzymes present in it will keep your body healthy and well energized. You can also drink herbal teas.

It is advisable not to use ready-made vegetable juices as they do not contain the effective enzymes that help your body break down and remove waste products. You can easily make fresh vegetable juice from carrots, beets, corn, squash, spinach, kale, etc. at home using a juicer or blender.

5. Fiber-rich Foods

Eating foods rich in fiber will help cleanse the colon of the harmful toxins. Fiber helps keep the stools soft and improve the bowel movement, which ultimately encourages the body to expel waste products. At the same time, fiber-rich foods will also help get rid of any kind of intestinal problem.

You can add a lot of fiber into your diet by eating fresh fruits like raspberries, pears and apples, as well as fresh vegetables like artichokes, peas and broccoli. Cereals, whole grains, nuts, beans and seeds also contain a good amount of fiber.

6. Yogurt

Eating fresh yogurt on a regular basis is a good way to keep the colon healthy. Being a probiotic food, yogurt, especially the one with live and active cultures, will introduce “good” bacteria into the gut that promote digestion. It will also combat inflammatory bowel diseases.

Plus, it contains a good amount of calcium that discourages the growth of cells lining the colon. The intestine-friendly yogurt also solves various stomach problems such as indigestion, flatulence, irregular bowel movements and lots more.

You can eat yogurt as it is or add some fresh fruit such as apples, limes, bananas and berries.

Sida 2 av 2
7. Flaxseed

flaxseeds

Flaxseed is a good source of omega-3 fatty acids, antioxidants and natural fibers, thus adding flaxseed to your diet is a great way to cleanse your colon. Flaxseed will absorb water and expand in the colon, and will assist in removing toxins and mucus as the waste matter passes through. In addition, flaxseed will help prevent cancer, heart disease and diabetes.

You can add ground flaxseeds to cereal, yogurt, fruit and other healthy foods. For faster results, add one tablespoon of ground flaxseed to a glass of water and drink it 30 minutes before eating your breakfast and before going to bed.

8. Sea Salt

sea salt

Another effective ingredient for colon cleansing is sea salt, thanks to its detoxifying properties.

Mix one tablespoon of sea salt in a glass of drinking water and boil it.
Drink this solution warm or cold, first thing in the morning.
Wait for a few minutes, and then lie down and massage your stomach down to your colon area in a gentle manner. This will stimulate your bowel movement and help remove harmful toxins, accumulated fecal matter, regular feces, parasites and bacteria from the digestive tract.
Do this up to five times a month.
As this solution can cause diarrhea, it is essential to drink plenty of water and frsh juices throughout the day. Avoid taking this remedy if your suffer from high blood pressure or have a heart condition.

http://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-for-colon-cleansing.html

 

Publicerat i Uncategorized

Exercises to do at home

How to workout at home

Going to the gym isn’t for everyone. The costs can be high, you may find it hard to get to a convenient location or you may feel self-conscious if you’re new to exercise. Regular moderate exercise is vital for reducing cardiovascular health risks, managing your weight and fat content and preventing back and joint problems. The increase in muscle to fat ratio also helps your body burn more calories and boosts your metabolism. It is generally much harder to manage your weight long-term without exercise.

There are exercises that can be done at home to achieve all fitness goals including cardiovascular fitness, fat burning, strength, endurance, core strength and stability. They don’t require any equipment because your bodyweight is more than enough resistance to achieve most fitness objectives. Because they are “compound exercises” (using many muscle groups simultaneously), you burn more calories per minute and a full-body workout takes far less time. They also better replicate the kinds of movements you do in everyday life, reducing the risk of injury.

Getting started

Stretching

– Always begin exercise by warming up. Warming up means getting the muscles you are about to use ready for activity. Your warm up should work the muscles you’re about to use,there’s no point jogging as a warm up if you’re embarking on upper body exercise, for example.

– Perform exercises carefully and with control. Do not rush as this can cause injury and strain. As a general rule, you should allow two seconds from your starting position to end position and another two seconds to return to your starting postition.

If you have any medical conditions or injuries, please consult a doctor before embarking on any new exercise programme.

Exercises to do at home

Ensure you’re performing the exercises below correnctly by practising them in front of a mirror and compare your position with the images. Maintain a strong core to protect your back by tensing the muscles in your stomach as hard as you can then releasing by half and then half again. Roll your shoulders up, back and down, with your feet hip width apart and your knees soft.

Leg exercises

SquatExercise 1: Squats with half-arm raises
An oldie but a goodie, especially when the form is correct. Squats work all major muscle groups in your legs and your lower back. Adding in a half-arm raise helps improve stability and further works other muscle groups. Aim to complete 2 – 3 sets of 10 repetitions and build up to 15 – 20 repetitions over time.

Exercise 2: Wall sitsWall sit
This is harder than squatting as the legs are working constantly and it is a very effective exercise for all the muscles in the leg. Go for as long as you feel you can (as a guide, aim for 10 – 30 seconds to begin with) and aim to increase the length of time of the hold as your fitness improves.

Lunge

Exercise 3: Stationary lunges with arms to the side
Begin with one leg forward and one back and perform the lunge, focusing on achieving the angles in the photo and keeping your back straight. This works all major leg muscles as well as the shoulders when holding your arms out to the side. Aim for 2 – 3 sets of 10 repetitions with the right leg forward and then the left.

Back exercises

Exercise 4: Prone skydiverProne skydive
This exercise works your upper, middle and lower back, gluteal muscles, hamstrings and triceps. Lie on your front with arms by your side, palms facing the floor. Raise your chest up as high as you can, and raise your arms and legs, with thumbs towards the ceiling. Hold this for 3 – 5 seconds and return to your start position. Aim for 2 sets with 5 – 10 repetitions.

Ankle touchExercise 5: Ankle touch
Lie on your front as before. Bring your chest up off the floor and try to reach towards and touch your right ankle with your right hand. Return to centre and do the same on the left. This works the same muscles as the skydiver with the additional benefit of working the latissimus dorsi muscles (“lats”). Aim for 2 sets of 10 repetitions.

Exercise 6: BridgeBridge
This works your middle and lower back and gluteal muscles, hamstrings and calves. Lying on your back with knees bent, push your hips high towards the ceiling. Hold for 5 – 10 seconds and return. Aim for 2 sets of 5 – 10 repetitions.

If you’re feeling brave and want a bigger challenge, try the exercise with one leg vertically raised and repeat with the other leg.

Chest exercise

Exercise 7: Push-upsPush upThe original and the best. This is the single most effective exercise for firming, strengthening and toning the chest and has the added benefit of working your shoulders and triceps. Don’t be afraid of push-ups. You can begin these on your hands and knees and move towards lifting your knees off the ground once your core strength has developed. Jumping into the advanced position when you’re not ready can cause back injury so take it easy. Aim for 2 – 3 sets of 10 repetitions. You can aim for more, up to a maximum of 15 repetitions, as your fitness improves.

Core exercise

Exercise 8: Core/abdominal exerciseCore exercise
Core strength is vital to overall fitness and stability and helps to prevent back injuries. Improving your core strength will help you reap benefits in every physical activity you do in everyday life and during exercise. Start by lying on your back, knees bent and feet on the floor. Tense and squeeze your abdominal muscles to raise yourself off the floor. As soon as your shoulder blades have left the ground (approximately 30 degree angle), your abdominal muscles are working to their full potential. Any more, and you’re straining your back. Hold that position and slowly move your arms in an arc to over your head and back. The further your arms go back, the more resistance your abdominals have to hold up. Aim for 2 – 3 sets of 10 repetitions.

Now it’s time to try out the exercises! Let us know below how you got on…

BBC article

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/how-work-out-home

 

Publicerat i Uncategorized

Åldrandet och dess process

Sammanfattning

Normalt åldrande innebär förändringar hos individen som kan påverka tal, språk och sväljning. Ökad känslighet för inre och yttre påverkan hos den åldrande individen samt sjukdomsbild kan skapa problematik, vilken kan ge upphov till svårigheter med tal, språk och/eller sväljning, som i sin tur påverkar den upplevda livskvaliteten. Geriatriska patienter karaktäriseras av nedsatt funktionsnivå och kroniska sjukdomar, därför ställs krav på specialkompetens för vård och rehabilitering av dessa patienter.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:421829/FULLTEXT01.pdf

Publicerat i Uncategorized

Limonene, halsont, andningsbesvär

Mer gift…

 

“Det är ju extremt svårt att undvika vissa grejer. Limonene t ex, finns det en enda produkt inom tvål, schampo, tvättmedel osv som INTE innehåller det? Eller blandar jag ihop det med ett liknande namn?

Jag skulle mer än gärna köpa så ekologiska och naturliga produkter som möjligt, även om jag tycks vara allergisk mot eteriska oljor också. Jag vet ju att det finns massor av kemikalier som jag inte vill ha i min kropp, men vad ska man göra när man är låginkomsttagare och varken festar, röker eller dricker, men pengarna räcker ändå inte?”

Det stämmer att limonene finns i, i stort sett allt som är parfymerat. Den goda nyheten är att det oftast rör sig om en väldigt liten mängd. På innehållsdeklarationerna står de största ingredienserna först, och limonene kommer i regel alltid långt ned.

Den dåliga nyheten är att den kan vara dålig för miljön (om detta tvistar de lärde) och det är en av de mest allergiframkallande ämnena. Trots det så ingår limonene ofta i produkter som marknadsförs/stämplas som milda, rena, naturliga, icke-allergiframkallande, dermatologiskt supertestade…
2002 slog några svenska forskare fast varför allergitester så ofta kommer fram till att hudvårdsprodukter (och limonene) inte irriterar, trots att folk uppenbarligen får hudirritationer av dem. Svaret: allergitesterna utförs alltid med färska hudvårdsmedel, medan folk använder ju i regel halvgamla och gamla produkter som stått på hyllan i affären eller hyllan hemma ett tag.

Vad gäller parfymer, och nu talar jag om äkta varor och från välkända hus, så är de i regel noga kontrollerade och kontrolleras av samma instans som läkemedel. Om det plötsligt skulle visa sig att, säg Lancômes parfymer, orsakade en allergiepedemi så skulle det ju vara förödande. Ett märke som finns i hela välden och som producerar jag vet inte hur många flaskor av Trésor om året – det är en kostnad jag inte ens kan föreställa mig.

Därför är produkterna i regel mer kontrollerade än mycket annat som vi är i kontakt med, som kläder som besprutas för att inte bli malätna under transport eller färgade med allergiframkallande, billiga och miljöförstörande färgmedel (alltså, se upp för billiga jeans! Rena miljöboven!). Självklart är det kemikalier i produkterna och man kan ju vara allergisk eller känslig mot alla möjliga ämnen. Även dofter som innehåller mycket naturliga ämnen kan man blir allergisk mot eftersom de innehåller riktiga blommor.

Vad gäller limonenen som doftämne så är ju risken för irritation alltid större med produkter som ligger kvar på huden till skillnad från sånt som sköljs bort, som tvål och schampo. Men känner man inte av någon irritation så är man heller inte allergisk.

Och billiga, bra varor finns faktiskt. Jag gillar ju serien Såklart som finns hos Willys, den kostar inte mycket och hudkrämerna och hårprodukterna är helt okej. Salviderm ska börja säljas på ICA Maxi och andra ställen. Deras sockerskrubb är utmärkt. Apoteket har lite svajigt utbud numera, där vissa saker är rena allergibomberna men de har schyssta tandkrämer utan konserveringsmedel (Apotekets egna, kolla efter markeringen “Utan konserveringsmedel”).

Kör basprodukter från schyssta, hederliga, billiga märken och varva med någon dryg specialprodukt från ett mer hudvårdsspecialiserande märke är mitt tips.

http://rodeo.net/fiftyscents/tag/limonene/

http://www.interlam.se/card/limonen.pdf

 

 

Publicerat i Uncategorized
En som är stressad och har diabetes

En patients minnesanteckningar
Dessa texter är avsedda som minnesanteckningar för mitt eget bruk.
Jag anger källor när det finns sådana.

Du är vad du äter
Enligt Ayurveda Förstärk det friska Använd kroppens resurser avslappning Acceptera känslornas betydelse Lyssna, lär och ta egna beslut Alla delar samverkar till helhet